Τέλος χρόνου για τις νέες ταυτότητες: Πότε λήγει η προθεσμία, το κόστος της αλλαγής & τι ισχύει για το πρόστιμο
Νέες ταυτότητες μέχρι τον Αύγουστο του 2026, οφείλουμε όλοι να βγάλουμε, προκειμένου να μην αντιμετωπίσουμε πρόβλημα στις συναλλαγές μας στην καθημερινότητα.
Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να κλείσουν ψηφιακό ραντεβού για την έκδοση δελτίου ταυτότητας (ΔΤ) με φυσική παρουσία στην αστυνομική αρχή του τόπου μόνιμης ή προσωρινής σας κατοικίας.
Η υπηρεσία παρέχεται για την:
έκδοση των νέων τύπου ΔΤ Ελλήνων πολιτών
αντικατάσταση ΔΤ λόγω μεταβολής στοιχείων, φθοράς, λήξης ισχύος ή παλαιότητας
Η διαδικασία για όσους θέλουν να εκδώσουν νέες ταυτότητες
Για να κλείσετε το ηλεκτρονικό σας ραντεβού θα χρειαστεί να καταχωρίσετε:
τους προσωπικούς σας κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet
τα στοιχεία επικοινωνίας σας
Σημειώστε πως το ραντεβού μπορεί να το κλείσει και κάποιος άλλος για εσάς, αλλά στο ραντεβού θα πρέπει να είστε εσείς παρόντες.
Ο ενδιαφερόμενος επιλέγει στην αίτησή του, Αρχή Έκδοσης με βάση τη διεύθυνση μόνιμης ή προσωρινής του διαμονής στην Ελλάδα, συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας, ώστε να εξυπηρετηθεί με φυσική παρουσία, και καταχωρεί τα εξής στοιχεία του προσώπου στο οποίο αφορά το ραντεβού: ονοματεπώνυμο, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) και προαιρετικά αριθμό τηλεφώνου. Υπάρχει η δυνατότητα να κλείσει το ραντεβού τρίτος, ωστόσο θα πρέπει να υπάρχει αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη για να εξυπηρετηθεί.
Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματος αποστέλλεται μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επαλήθευση του email που δήλωσε ο ενδιαφερόμενος. Ακολούθως, λαμβάνει στο επιβεβαιωμένο email τις βασικές πληροφορίες για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της Αρχής Έκδοσης που έχει επιλέξει.
Το αίτημα προγραμματισμού του ραντεβού μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ή να ακυρωθεί ή να υποβληθεί εκ νέου, το αργότερο οκτώ (8) ώρες πριν. Είκοσι-τέσσερις (24) ώρες πριν και δύο (2) ώρες πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού ο ενδιαφερόμενος λαμβάνει από την πλατφόρμα μήνυμα υπενθύμισης στο email που έχει δηλώσει.
Επίσκεψη στην αρμόδια αστυνομική αρχή
Κατά την επίσκεψή σας στην αρμόδια αστυνομική αρχή, όπου θα εκδώσετε την ταυτότητα σας, θα χρειαστεί να προσκομίσετε τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Για την έκδοση του νέου δελτίου ταυτότητας, θα υποβάλλετε αυτοπροσώπως στην Αρχή έκδοσης του τόπου μόνιμης ή προσωρινής σας διαμονής, τα κάτωθι δικαιολογητικά:
α) Φωτογραφία, σε ψηφιακή μορφή.
Η φωτογραφία δύναται να λαμβάνεται είτε απευθείας στις Αρχές έκδοσης, είτε μπορείτε να απευθυνθείτε σε έναν πιστοποιημένο επαγγελματία φωτογράφο, ο οποίος θα αναρτήσει τη φωτογραφία σας στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr.
Σε αυτήν την περίπτωση, ο φωτογράφος θα σας δώσει έναν κωδικάριθμο, τον οποίο μέσω της εφαρμογής myPhoto θα πρέπει να συσχετίσετε με το ΑΦΜ σας και στη συνέχεια να εξουσιοδοτήσετε την εφαρμογή “Έκδοση/Αντικατάσταση Δελτίων Ταυτότητας Ελλήνων Πολιτών” να την αντλήσει. Αναλυτικές οδηγίες θα βρείτε εδώ.
Αυτή η διαδικασία είναι απαραίτητη προκειμένου ο υπάλληλος της αρμόδιας Αρχής έκδοσης, να αναζητήσει και να ανακτήσει τη φωτογραφία σας.
β) Αίτηση – υπεύθυνη δήλωση, η οποία θα σας χορηγηθεί από την Αρχή έκδοσης.
Βάσει της αιτήσεώς σας, θα πραγματοποιηθεί αυτεπάγγελτη αναζήτηση, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «Μητρώο Πολιτών» του Υπουργείου Εσωτερικών, των απαραίτητων, για την έκδοση του δελτίου, στοιχείων δημοτολογίου. Η αίτηση θα εκτυπωθεί και θα σας ζητηθεί να υπογράψετε.
γ) Αίτηση έκδοσης δελτίου ταυτότητας, η οποία θα σας χορηγηθεί από την Αρχή έκδοσης.
Η αίτηση συμπληρώνεται από την αρμόδια Αρχή έκδοσης, με βάση τα στοιχεία σας, όπως αυτά προκύπτουν από το Πληροφοριακό Σύστημα «Μητρώο Πολιτών» του Υπουργείου Εσωτερικών ή από το πιστοποιητικό του Δήμου, στο δημοτολόγιο του οποίου είστε εγγεγραμμένος.
Αφού την υπογράψετε ηλεκτρονικά (με ψηφιακή υπογραφή επί ειδικού εξοπλισμού), θα εκτυπωθεί και θα σας ζητηθεί να επιβεβαιώσετε το ακριβές των στοιχείων που περιέχει και να την υπογράψετε και χειρόγραφα.
δ) Ηλεκτρονικό παράβολο ύψους 10,00€.
Για την έκδοση κάθε δελτίου απαιτείται ηλεκτρονικό παράβολο υπέρ του Δημοσίου, ύψους 10,00€ (Τύπος Παραβόλου: [1894] – “Έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη”), το οποίο αντιστοιχεί στο αντίτιμο του σώματος του δελτίου, τα έξοδα εκτύπωσης – προσωποποίησής του, καθώς και τη δαπάνη ασφαλούς μεταφοράς του.
Εάν είστε πολύτεκνος (ιδιότητα η οποία πρέπει να προκύπτει από σχετικό αποδεικτικό, π.χ. βιβλιάριο πολυτέκνων), το παράβολο που θα πρέπει να πληρώσετε είναι το μισό, 5,00€
Επιπλέον, στην αίτηση έκδοσης επικολλάται το προβλεπόμενο ένσημο της Ελληνικής Αστυνομίας, ύψους 0,50 €.
Επιπλέον:
α) Το επώνυμο, το όνομα, το πατρώνυμο και το μητρώνυμό σας, θα αναγράφονται και με λατινικούς χαρακτήρες, με μεταγραφή σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛ.Ο.Τ. 743. (δείτε τα στοιχεία σας με το πρότυπο ΕΛΟΤ 743 εδώ)
Εάν επιθυμείτε κάποιο από τα ανωτέρω στοιχεία, να αναγραφεί με τρόπο διαφορετικό του προτύπου ΕΛΟΤ 743, θα πρέπει να προσκομίσετε ταξιδιωτικό ή άλλο έγγραφο ημεδαπής ή αλλοδαπής Αρχής, από το οποίο να προκύπτει η εν λόγω διαφορά.
β) Εφόσον επιθυμείτε να αναγραφεί επί του δελτίου η ομάδα και το RHESUS του αίματός σας, θα πρέπει να προσκομίσετε βεβαίωση νοσηλευτικού ιδρύματος ή υγειονομικού εργαστηρίου, στην οποία να αναγράφεται αυτή.
Η αναγραφή του εν λόγω στοιχείου, δεν είναι υποχρεωτική.
γ) Κατά τη διαδικασία υποβολής της αίτησης για έκδοση νέου δελτίου, ο αρμόδιος υπάλληλος θα σας ζητήσει να σας δακτυλοσκοπήσει.
Η δακτυλοσκόπηση, η οποία γίνεται με ειδικό, ηλεκτρονικό εξοπλισμό, αφορά τη λήψη δύο (2) δακτυλικών αποτυπωμάτων και συγκεκριμένα των δεικτών των δύο χεριών σας.
Σε περίπτωση μόνιμης ή προσωρινής αδυναμίας λήψης δακτυλικού αποτυπώματος δείκτη, λαμβάνεται κατά σειρά αποτύπωμα του αντίχειρα, μέσου ή παράμεσου του ιδίου χεριού, ενώ στην περίπτωση μονόχειρα λαμβάνεται αποτύπωμα και δεύτερου δακτύλου από το υπάρχον χέρι, με την ίδια ως άνω σειρά.
Η μόνιμη ή προσωρινή αδυναμία λήψης δακτυλικών αποτυπωμάτων, πέραν των περιπτώσεων εμφανούς ακρωτηριασμού, αποδεικνύεται με ιατρικό πιστοποιητικό, το οποίο φέρει την υπογραφή ιατρού αντίστοιχης ειδικότητας με την πάθηση που βεβαιώνεται.
Επισημαίνεται ότι εάν είναι προσωρινώς αδύνατη η λήψη των δακτυλικών σας αποτυπωμάτων, τότε η διάρκεια του δελτίου σας θα είναι περιορισμένη (ισχύς 12 μηνών), αντί 10 ετών που ισχύει για όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις.
δ) Εφόσον πρόκειται για έκδοση δελτίου σε πρόσωπο, η επιμέλεια του οποίου ασκείται σύμφωνα με δικαστική απόφαση ή το οποίο τελεί σε επιτροπεία ή δικαστική συμπαράσταση, τότε θα πρέπει να προσκομιστεί και η σχετική απόφαση καθορισμού επιμέλειας ή ορισμού επιτρόπου ή δικαστικού συμπαραστάτη.
ε) Οι Αξιωματικοί, Υπαξιωματικοί και Οπλίτες των Ενόπλων Δυνάμεων και οι αντίστοιχοι των Σωμάτων Ασφαλείας, που εξέρχονται από την ενεργό υπηρεσία ή την πολεμική διαθεσιμότητα, συνυποβάλλουν με την αίτησή τους και την προβλεπόμενη από τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 1 του Ν.Δ.127/1969 βεβαίωση.
στ) Η αίτησή σας για την έκδοση νέου δελτίου ταυτότητας, παίρνει αυτόματα έναν μοναδικό αριθμό, τον Αριθμό Αίτησης. Με αυτό τον αριθμό θα μπορείτε να απευθύνετε οποιοδήποτε ερώτημα σχετικά με την αίτησή σας καθώς και να παραλάβετε το δελτίο σας.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής αίτησης, θα σας αποσταλεί σχετικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με τον Αριθμό Αίτησης και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες (Αρχή Έκδοσης, κλπ.) και θα μπορούν να γίνονται όλες οι συναλλαγές.
Νέες ταυτότητες: Τέλος οι παλιές – Πότε γίνονται υποχρεωτικές – Πόσο θα κοστίσουν – Τι πρέπει να κάνουμε
Οι νέες ταυτότητες, για τις οποίες έχει γίνει πολύς λόγος και θα μοιάζουν με πιστωτική κάρτα, θα ξεκινήσουν να εκδίδονται από τις 25 Σεπτεμβρίου, ενώ σε δύο χρόνια από σήμερα, τον Αύγουστο του 2026, δεν θα ισχύουν οι παλιές.
Θα κοστίζουν 10 ευρώ και θα έχουν διάρκεια ισχύος τα 10 έτη, θα έχουν ίδιο μέγεθος με πιστωτική κάρτα (85.6 x 54 mm ± 0.75mm, πάχους μέχρι 1 mm, σύμφωνα με τις συστάσεις του ICAO) και θα είναι αντίστοιχες με αυτές που έχουν και οι άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Θα διατηρούνται εύκολα, καθώς δεν θα τσαλακώνονται όπως αυτές που έχουμε σήμερα, ενώ θα αποθηκεύονται μαζί με τις υπόλοιπες κάρτες εύκολα σε ένα πορτοφόλι.
Η επίσημη παρουσίαση των νέων ταυτοτήτων πρόκειται να γίνει στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, αλλά ήδη είναι γνωστά αρκετά από τα στοιχεία που θα περιλαμβάνουν.
Τα δεδομένα της κάθε ταυτότητας θα αποθηκεύονται σε έναν κεντρικό server, στον οποίο θα έχουν πρόσβαση μόνο οι Αρχές.
Τα προσωπικά στοιχεία που αναγράφονται στις νέες ταυτότητες
Πάνω στις νέες ταυτότητες θα αναγράφονται τα εξής προσωπικά στοιχεία:
Στην εμπρόσθια όψη
Αριθμός Ταυτότητας
Φωτογραφία
Επώνυμο
Όνομα
Φύλο
Ιθαγένεια
Ημερομηνία Γέννησης
Ημερομηνία έκδοσης
Ημερομηνία λήξης
Αρχή Έκδοσης
Αριθμός πρόσβασης Κάρτας- CAN
Υπογραφή κατόχου
Στην οπίσθια όψη
Όνομα Πατέρα
Όνομα Μητέρας
Τόπος γέννησης
Ομάδα Αίματος
Ύψος
Στο τέλος θα υπάρχει ζώνη μηχανικής αναγνώρισης
Η διαδικασία για την έκδοση νέας ταυτότητας θα γίνεται στο αστυνομικό τμήμα, όπου μπορεί να γίνεται και η λήψη της φωτογραφίας. Πάντως, οι ταυτότητες δεν θα διαθέτουν κάποιο σύστημα γεωεντοπισμού.
Στα αστυνομικά τμήματα θα υπάρχουν ειδικοί υπολογιστές, που θα μπορούν να λαμβάνουν βιομετρικά και ψηφιακά την υπογραφή του πολίτη στο tablet. Οι ταυτότητες θα πηγαίνουν στο ίδιο σύστημα που χρησιμοποιείται για την έκδοση διαβατηρίων και θα εκδίδονται κεντρικά. Θα αποστέλλεται στο ΑΤ με την ίδια διαδικασία ασφαλούς μεταφοράς.
Στόχος είναι τα επόμενα χρόνια να ενοποιηθεί η διαδικασία έκδοσης ταυτότητας και διαβατηρίου, δηλαδή ο πολίτης να πηγαίνει μία φορά στα 10 χρόνια, στο αστυνομικό τμήμα, για να βγάλει και τα δύο.
Τα νέα διαβατήρια με αυξημένα χαρακτηριστικά ασφαλείας, πρόκειται να ξεκινήσουν να εκδίδονται τον Ιανουάριο του 2024.
Μιλώντας στον ΣΚΑΙ, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Οικονόμου υπογράμμισε ότι:
“Οι νέες ταυτότητες είναι μια νέα πραγματικότητα που θα αλλάξει τη ζωή των πολιτών προς το ασφαλέστερο, τόσο για τις αεροπορικές μετακινήσεις, όσο και για τις πλαστογραφήσεις.
Η διαδικασία έκδοσης θα ακολουθήσει την ανάλογη με τα εμβόλια, καθώς σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, ετοιμάζεται σχέδιο, σύμφωνα με το οποίο θα λειτουργεί πλατφόρμα στην οποία ο πολίτης θα καταθέτει την αίτηση μέσω gov σε 370 σημεία σε όλη της.
Ο πολίτης θα υποβάλλει αίτηση στην πλατφόρμα ακολούθως θα έρχεται ειδοποίηση, θα ορίζεται ραντεβού στο αστυνομικό τμήμα για την έκδοση της νέας αστυνομικής ταυτότητας το κόστος της οποίας ανέρχεται στα 10 ευρώ”.
Όσον αφορά τις αντιδράσεις των φωτογράφων, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη επεσήμανε ότι:
Πρόκειται για λογική διαμαρτυρία και για το λόγο αυτό η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους επίλυσης.
Οι νέες ταυτότητες δε θα πλαστογραφούνται και θα αναγράφουν τις απολύτως απαραίτητες προσωπικές πληροφορίες, οι οποίες θα περιέχονται αποθηκευμένες στο τσιπάκι.
Το τσιπάκι θα περιέχει πληροφορίες όπως φύλο όνομα επίθετο, ύψος, βιομετρικά χαρακτηριστικά, δακτυλικά αποτυπώματα ενώ διευκρίνισε ότι δεν υπάρχει καμία δυνατότητα γεωχωρικού προσδιορισμού, χαρακτηρίζοντας «ανοησίες» τις θεωρίες περί παρακολούθησης μέσω των νέων ταυτοτήτων.
Σχετικά με τις ταυτότητες που υπάρχουν σήμερα, σημείωσε ότι εκδίδονται με απαρχαιωμένους όρους του 1961.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο υπουργός «όσοι δηλητηριάζουν τα μυαλά των ανθρώπων ας αναλογιστούν ότι βάζουν νερό στο μύλο όσων θέλουν να πλαστογραφήσουν» και πρόσθεσε ότι οι ουρές για τις ταυτότητες παλαιού τύπου δεν έχουν νόημα, καθώς σε δυο χρόνια τον Αύγουστο του 2026, δεν θα ισχύουν, με βάση τον ευρωπαϊκό κανονισμό.
Τέλος, έκανε λόγο για πολιτικά παιχνίδια, που εκμεταλλεύονται τις θρησκευτικές ευαισθησίες και κάλεσε την εκκλησία να «αποκρούσει κάθε προσπάθεια που κινείται στη σφαίρα του σκοταδισμού».
Πηγή