Άσχημα νέα για 3.000.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στην Ελλάδα – Έρχεται υποχρεωτική απόσυρση, θα πρέπει να αγοράσουν καινούρια
Σχεδόν 3 εκατομμύρια οχήματα στη χώρα μας δεν έχουν συμμορφωθεί με τη διαδικασία του υποχρεωτικού Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ), επαναφέροντας τη συζήτηση για την πιθανότητα εφαρμογής του μέτρου της υποχρεωτικής απόσυρσης οχημάτων.
Αυστηρή απόσυρση για ακατάλληλα οχήματα
Η ανησυχία για την κατάσταση αυτή έρχεται στο προσκήνιο μετά την αποκάλυψη ότι εκατομμύρια οχήματα δεν έχουν προσέλθει στα ΚΤΕΟ, αποτυγχάνοντας να περάσουν από τη διαδικασία ελέγχου και να αποκτήσουν τη βεβαίωση που επιβεβαιώνει την ικανότητά τους να κυκλοφορούν με ασφάλεια και χωρίς περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Η αναγκαιότητα του περιοδικού τεχνικού ελέγχου γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική, τόσο στη χώρα μας όσο και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς ο στόλος των οχημάτων γερνάει σταδιακά. Η σταδιακή γήρανση των οχημάτων οδηγεί τους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εξετάζουν μέτρα για την ανανέωση του στόλου και την οριστική απόσυρση των ρυπογόνων και επικίνδυνων οχημάτων από την κυκλοφορία.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την εφαρμογή του μέτρου της υποχρεωτικής απόσυρσης οχημάτων υπό αυστηρές προϋποθέσεις. Αυτό σημαίνει ότι οχήματα που δεν είναι κατάλληλα για κυκλοφορία και δεν μπορούν να επισκευαστούν δεν θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Σύμφωνα με την αρχική πρόταση, τα αυτοκίνητα που βρίσκονται σε ακινησία για μεγάλο χρονικό διάστημα θα θεωρούνται απόβλητα, ενώ όσα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ για δύο συνεχόμενα έτη ή έχουν αποτύχει στον τεχνικό έλεγχο χωρίς να επιδιορθωθούν οι βλάβες τους, θα οδηγούνται στην απόσυρση.
Αυστηρή απόσυρση και ανακύκλωση οχημάτων
Επιπλέον, αυτοκίνητα παλαιότερης κατασκευής που έχουν υποστεί σημαντικές ζημιές στον κινητήρα ή το κιβώτιο ταχυτήτων, με κόστος επισκευής που υπερβαίνει την αξία του οχήματος, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν “πέραν επισκευής” από το επίσημο συνεργείο του κατασκευαστή και να αποσυρθούν υποχρεωτικά. Η πρόταση αυτή προκάλεσε αντιδράσεις, καθώς επηρεάζει τα δικαιώματα των ιδιοκτητών των οχημάτων και τον τομέα των επισκευών.
Ως αποτέλεσμα των αντιδράσεων, το προσχέδιο αναθεωρήθηκε, δίνοντας πλέον το δικαίωμα στους ιδιοκτήτες, αντί στους κατασκευαστές, να αποφασίζουν αν θα επισκευάσουν το όχημά τους ή όχι. Εάν η νέα πρόταση υιοθετηθεί πλήρως, οι κατασκευαστές θα είναι υποχρεωμένοι να διασφαλίζουν ότι τα οχήματα που έχουν φτάσει στο τέλος της ζωής τους ανακυκλώνονται σωστά. Αυτό θα αποτρέψει την επανεμφάνιση αυτών των οχημάτων στους δρόμους, ακόμα και σε χώρες εκτός ΕΕ, μέσω της χρήσης μιας ενιαίας βάσης δεδομένων για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά συστήματα των ανακυκλωμένων οχημάτων μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν για την επισκευή άλλων οχημάτων που εξακολουθούν να κυκλοφορούν. Αυτό θα συμβάλει στη μείωση του κόστους επισκευής για αυτά τα οχήματα.
Υποχρεωτική Ανακύκλωση Οχημάτων
Μια πρόταση που βρίσκεται υπό εξέταση είναι η υποχρεωτική ανακύκλωση οχημάτων που δεν μπορούν να επισκευαστούν λόγω εκτεταμένων ζημιών. Αυτό θα αφαιρεί από τους ιδιοκτήτες το δικαίωμα να πουλήσουν το όχημα ως ανταλλακτικά σε εταιρείες ή άλλους ιδιώτες, καθιστώντας την ανακύκλωση τη μοναδική επιλογή.
Όσον αφορά τον τεχνικό έλεγχο, για να γίνει η αγοραπωλησία οποιουδήποτε αυτοκινήτου, είναι απαραίτητο το όχημα να διαθέτει έγκυρο δελτίο τεχνικού ελέγχου. Αυτό αποτρέπει τη μεταβίβαση οχημάτων που δεν είναι κατάλληλα για κυκλοφορία.
Παρόλα αυτά, η εφαρμογή αυτού του μέτρου μπορεί να παρακαμφθεί. Στη χώρα μας, είναι γνωστό ότι κάποιος μπορεί να αποκτήσει δελτίο τεχνικού ελέγχου χωρίς να ακολουθήσει τη νόμιμη διαδικασία, γεγονός που υπονομεύει την αποτελεσματικότητα της υποχρέωσης αυτής ως μέτρο ασφαλείας.
Πηγή