Η μέρα που ο πλανήτης υποκλίθηκε στην Ελλάδα: Σαν σήμερα η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών του 2004, οι 24 που την σημάδεψαν

August 13, 2024
Ημέρα που ο πλανήτης αναγνώρισε την μεγαλοπρέπεια της Ελλάδας: Ακριβώς σαν σήμερα πριν από 17 χρόνια, οι 24 αθλητές που έλαμψαν στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Η μέρα που ο πλανήτης υποκλίθηκε στην Ελλάδα: Σαν σήμερα η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών του 2004, οι 24 που την σημάδεψαν


Διαφ.

Σαν σήμερα στις 13 Αυγούστου 2004  έλαβε χώρα  η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών αγώνων στην Ελλάδα και συγκεκριμένα την Αθήνα, η οποία θεωρείται και ως μια από τις αρτιότερες διοργανώσεις Ολυμπιακών αγώνων.

Η μέρα που ο πλανήτης υποκλίθηκε στην Ελλάδα

Μετά και την ολοκλήρωση των Ολυμπιακών αγώνων στο Παρίσι για το 2024 έγινε και ο απολογισμός σχετικά με την διοργάνωση και την επιτυχία της. Με τις απόψεις ποικίλες και να διίστανται τόσο όσον αφορά το καλλιτεχνικό κομμάτι και την διοργάνωση αλλά και το αθλητικό θέαμα. Σε κάθε περίπτωση για αρκετούς η διοργάνωση ήταν επιτυχημένη αλλά η άποψη που επικρατεί είναι πως σε καμία περίπτωση δεν έφτασε κοντά σε αυτήν της Ελλάδας το 2004.  Μάλιστα, ο τότε πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, Ζακ Ρογκ τούς είχε χαρακτηρίσει αξέχαστους ονειρικούς αγώνες.

width=1024

Σαν σήμερα η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών του 2004

Δεν ήταν λίγοι Έλληνες και μη που όλες αυτές τις ημέρες αναπολούσαν την διοργάνωση της Αθήνας κατατάσσοντας την ως μια από τις πλέον επιτυχημένες και άρτιες διοργανώσεις.

Η Αθήνα, επιστρέφοντας στις ρίζες των Ολυμπιακών Αγώνων, αντιμετώπισε μεγάλες προκλήσεις στην προετοιμασία. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν μόλις λίγο πριν την έναρξη των Αγώνων, με σημαντικές καθυστερήσεις σε κατασκευές όπως το Ολυμπιακό Στάδιο και το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας. Παρόλα αυτά, η διοργάνωση κρίθηκε επιτυχής, με έμφαση στην πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας.

Ήταν η πρώτη φορά που η Ελλάδα φιλοξενούσε τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες μετά την πρώτη διοργάνωση του 1896, και αυτό προσέδωσε έναν ιδιαίτερο συμβολισμό και βαρύτητα στους Αγώνες του 2004.

Οι τελετές έναρξης και λήξης των Αγώνων της Αθήνας το 2004 άφησαν αξέχαστες εντυπώσεις. Η τελετή έναρξης, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Παπαϊωάννου, ξεχώρισε για την καλλιτεχνική της σύλληψη, την έμφαση στην ελληνική ιστορία και μυθολογία, και την καινοτόμα χρήση τεχνολογίας και φωτισμού. Η τελετή λήξης ήταν επίσης εντυπωσιακή, με εορταστική ατμόσφαιρα και έντονο ελληνικό στοιχείο.

Στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας συμμετείχαν περίπου 10.625 αθλητές από 201 χώρες, αγωνιζόμενοι σε 28 αθλήματα. Ήταν οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες όπου συμμετείχαν όλες οι χώρες που ανήκουν στην Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή.

Η κληρονομιά των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 είναι αμφιλεγόμενη. Από τη μία πλευρά, οι Αγώνες ανέδειξαν την Ελλάδα σε παγκόσμιο επίπεδο και άφησαν πίσω τους βελτιωμένες υποδομές. Από την άλλη πλευρά, το οικονομικό κόστος ήταν τεράστιο, και οι εγκαταστάσεις σε μεγάλο βαθμό εγκαταλείφθηκαν, προκαλώντας συζητήσεις για την ορθότητα της στρατηγικής που ακολουθήθηκε.

Συνολικά, οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας το 2004 υπήρξαν μια διοργάνωση με μεγάλη σημασία, τόσο για την Ελλάδα όσο και για την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων. Παρά τις προκλήσεις και τα προβλήματα που αντιμετώπισε η χώρα, η επιστροφή των Αγώνων στη γενέτειρά τους ήταν ένα γεγονός γεμάτο συναίσθημα και ιστορικό βάρος.

width=960

Η τελετή, που σχεδιάστηκε και σκηνοθετήθηκε από τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, ήταν αναγνωρισμένη για την καινοτόμο προσέγγισή της και την επιδραστική της παρουσία.

1. Σκηνική Παρουσίαση και Σκηνικό

Η τελετή διεξήχθη στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας, το οποίο είχε ανακαινιστεί για την περίσταση. Το σκηνικό και οι οπτικοακουστικές εφέ της τελετής σχεδιάστηκαν ώστε να δημιουργήσουν μια δυναμική και μαγευτική ατμόσφαιρα.

width=460

  • Θέμα: Το θέμα της τελετής ήταν η σύνθεση του ελληνικού πολιτισμού με τη σύγχρονη τέχνη, συνδυάζοντας στοιχεία της ελληνικής μυθολογίας, της ιστορίας και της παράδοσης με σύγχρονα οπτικά και τεχνολογικά εφέ.
  • Σκηνικά Στοιχεία: Η σκηνή ήταν σχεδιασμένη για να θυμίζει φυσικό τοπίο με στοιχεία όπως νερό, χώμα και φως, ενώ χρησιμοποιήθηκαν εντυπωσιακά οπτικά εφέ και ειδικά εφέ φωτισμού για να δώσουν ζωή στη σκηνική παρουσίαση.
  • width=640

2. Καλλιτεχνική Σύνθεση

Η τελετή ήταν μια σύνθεση παραδοσιακών και σύγχρονων στοιχείων, συνδυάζοντας ζωντανές παραστάσεις με προηγμένη τεχνολογία.

  • Χορός και Μουσική: Η τελετή περιλάμβανε χορευτικές παραστάσεις και μουσικά κομμάτια που αναδείκνυαν την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας. Η χρήση της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής συνδυάστηκε με σύγχρονες ενορχηστρώσεις, δημιουργώντας μια μοναδική ατμόσφαιρα.
  • Παρουσιάσεις: Ένα χαρακτηριστικό της τελετής ήταν οι εντυπωσιακές χορογραφίες και παραστάσεις που απεικόνιζαν μύθους και ιστορικά γεγονότα από την ελληνική αρχαιότητα.

width=622

3. Δημιουργική Εικόνα και Παρουσίαση

Η τελετή παρουσίασε μια σειρά από πρωτότυπες και καινοτόμες ιδέες, με στόχο να καταπλήξει το κοινό και να αποδώσει φόρο τιμής στην ελληνική ιστορία και πολιτισμό.

  • Φωτισμός και Εφέ: Χρησιμοποιήθηκαν προηγμένα φωτιστικά εφέ και ειδικά σχεδιασμένα σκηνικά στοιχεία για να δημιουργήσουν εντυπωσιακά οπτικά εφέ. Τα εφέ φωτισμού επεσήμαναν τις διαφορετικές σκηνές και αναδείκνυαν τη δημιουργική διάσταση της παρουσίασης.
  • Αθλητές και Σημαία: Οι αθλητές των συμμετοχών εισήλθαν στο στάδιο με τη σειρά της αλφαβητικής κατάταξης των χωρών τους, και η τελετή κορυφώθηκε με την παρέλαση των αθλητών και την ανάκρουση του Ολυμπιακού Ύμνου.

4. Κριτικές και Επίδραση

Η τελετή έναρξης του 2004 έλαβε κυρίως θετικές κριτικές για την καλλιτεχνική της αξία και την καινοτόμο προσέγγισή της. Οι κριτικοί επαίνεσαν τη δημιουργική χρήση της τεχνολογίας και τα εντυπωσιακά οπτικά και ηχητικά εφέ. Παρόλα αυτά, υπήρξαν και μερικές επιφυλάξεις σχετικά με το ύφος και το περιεχόμενο της παρουσίασης, αλλά η τελετή γενικά αναγνωρίστηκε ως μία από τις πιο εντυπωσιακές και μοναδικές στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων.

Η τελετή έναρξης της Αθήνας 2004 αποτέλεσε μια εορταστική αναφορά στην ελληνική κληρονομιά και υπήρξε ένα σημαντικό γεγονός για την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων, ενορχηστρώνοντας ένα μαγευτικό ξεκίνημα για τους Αγώνες στην χώρα που γέννησε τους Ολυμπιακούς.

width=900

Εξαιρετική Τελετή Έναρξης

  • The New York Times: Αναγνώρισε την τελετή έναρξης ως μια αξιοσημείωτη οπτική και αισθητική εμπειρία, υπογραμμίζοντας την ικανότητα της παρουσίασης να συνδυάσει την αρχαία ελληνική κληρονομιά με σύγχρονα οπτικά εφέ με εντυπωσιακό τρόπο.
  • BBC: Περιέγραψε την τελετή ως αληθινό καλλιτεχνικό επίτευγμα, που προσέφερε μια βαθιά συναισθηματική σύνδεση με την ελληνική ιστορία και τη μυθολογία.
  • International Olympic Committee (IOC): Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή επαίνεσε την Αθήνα για την επιτυχή ολοκλήρωση των έργων και τη συνολική διαχείριση της διοργάνωσης, παρά τις καθυστερήσεις που υπήρχαν.
  • The Guardian: Επισήμανε την ικανότητα της Ελλάδας να δημιουργήσει ένα άψογο σκηνικό και να φιλοξενήσει επιτυχώς τις χώρες και τους αθλητές, αναγνωρίζοντας την τελική επιτυχία της διοργάνωσης.

width=640

Καλωσόρισμα και Φιλοξενία

  • USA Today: Χαρακτήρισε την υποδοχή και την φιλοξενία της Αθήνας ως αξιοσημείωτη, τονίζοντας την φιλική ατμόσφαιρα που δημιούργησε η πόλη για τους αθλητές και τους επισκέπτες.
  • Le Monde: Επεσήμανε την ζεστασιά και την αίσθηση της κοινότητας που επικράτησε καθ’ όλη τη διάρκεια των Αγώνων, και την ειλικρινή προσπάθεια της πόλης να φιλοξενήσει τον κόσμο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Καλλιτεχνική Αξία

  • Time Magazine: Εξαίρεσε την καλλιτεχνική ποιότητα της τελετής έναρξης και των παράλληλων πολιτιστικών εκδηλώσεων, που παρουσίασαν ένα αυθεντικό και εντυπωσιακό μείγμα τέχνης και παράδοσης.
  • The Times: Επέκρινε τη δημιουργική διάσταση των Αγώνων ως έναν θρίαμβο της σύγχρονης τέχνης που αποτίει φόρο τιμής στη μακραίωνη ιστορία της Ελλάδας.

Αθλητικές Επιδόσεις

  • Associated Press (AP): Εξήρε την εντυπωσιακή επίδοση των αθλητών και το επίπεδο του ανταγωνισμού, σημειώνοντας τη σημασία των επιτευγμάτων που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια των Αγώνων.
  • Olympic Review: Υπογράμμισε την αθλητική ποιότητα των Αγώνων και την επαγγελματική προσέγγιση της διοργάνωσης στην παρουσίαση και τη διεξαγωγή των αθλητικών γεγονότων.
  • width=1200

Αρκετές ήταν και οι προσωπικότητές της Ελλάδας οι οποίες σημάδεψαν τους Ολυμπιακούς αγώνες της Αθήνας είτε με τις επιδόσεις τους είτε με την συμβολή τους στην διοργάνωση.

Οι αθλητές και προσωπικότητες που σημάδεψαν τους αγώνες της Αθήνας το 2004

1. Πύρρος Δήμας

width=2000

Στην Τελετή Έναρξης ο Πύρρος Δήμας ήταν ο σημαιοφόρος της ελληνικής αποστολής. Ήταν ο πρώτος αθλητής που μπήκε στο ΟΑΚΑ, κρατώντας ψηλά την ελληνική σημαία.

Έχουν προηγηθεί τρία χρυσά μετάλλια: στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης το 1992, στην Ατλάντα το 1996 και στο Σίδνεϊ το 2000. Μπορεί να είναι χάλκινο αλλά ήρθε μέσα στην πατρίδα μου, θα πει λίγα λεπτά μετά την απονομή του τέταρτου ολυμπιακού μεταλλίου του.

  • Άθλημα: Άρση βαρών
  • Επίδοση: Χρυσό μετάλλιο στην κατηγορία των 85 κιλών.
  • Σημαντικότητα: Έκλεισε την καριέρα του με έναν εντυπωσιακό θρίαμβο, αναδεικνύοντας την ελληνική υπεροχή στη συγκεκριμένη κατηγορία.

2 Κώστας Κεντέρης – Ολυμπιακοί Αγώνες 2004

Άθλημα: Στίβος

Ειδικότητα: 200 μέτρα

Επίδοση:

  • Χρυσό Μετάλλιο στο αγώνισμα των 200 μέτρων ανδρών.

Σημαντικότητα:

  • Επίδοση: Ο Κώστας Κεντέρης κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στον τελικό των 200 μέτρων με εντυπωσιακό χρόνο 20.09 δευτερόλεπτα, καθιστώντας τον έναν από τους μεγάλους πρωταγωνιστές των Αγώνων.
  • Επιτυχία: Το μετάλλιο του Κεντέρη ήταν μια από τις κορυφαίες επιτυχίες της ελληνικής αποστολής στην Αθήνα, επαναφέροντας την Ελλάδα στο διεθνές στίβο μετά από χρόνια.
  • Αμφισβητήσεις: Η νίκη του Κώστα Κεντέρη σκιάστηκε από μια σειρά από γεγονότα και αμφισβητήσεις που ακολούθησαν. Ο Κεντέρης και η  Κατερίνα Θάνου, ενεπλάκησαν σε μια υπόθεση ντόπινγκ που απασχόλησε τα ΜΜΕ. Οι 2 αθλητές απουσίασαν από το τεστ ντόπινγκ που είχε προγραμματιστεί καθώς είχαν ατύχημα με την μηχανή που οδηγούσαν κάτι το οποίο οδήγησε σε υποψίες και έρευνες.
width=2048
(ÖÙÔÏ ÁÑ×ÅÉÏÕ) Ïé ¸ëëçíåò ÷ñõóïß ïëõìðéïíßêåò ôïõ Óßäíåú Êþóôáò ÊåíôÝñçò (Á) óôá 100ì êáé Êáôåñßíá ÈÜíïõ 200ì ôñáõìáôßóèçêáí óå ôñï÷áßï áôý÷çìá ôï âñÜäõ ôçò ÐÝìðôçò 12 Áõãïýóôïõ 2004 – ìéá ìÝñá ðñéí ôçí Ýíáñîç ôùí Ïëõìðéáêþí Áãþíùí ôçò ÁèÞíáò, êáé ìåôáöÝñèçêáí óôï ÊÁÔ. ÐáñÜëëçëá èÝìá Ý÷åé äçìéïõñãçèåß ãýñù áðü ôïõ äýï áèëçôÝò êáèþò äåí ðáñïõóéÜóôçêáí ãéá Ýëåã÷ï áíôé-íôüðéíãê óýìöùíá ìå áíáêïßíùóç ôçò ÄÏÅ. EPA/ANA/SPORT IDEA

3 Κατερίνα Θάνου – Ολυμπιακοί Αγώνες 2004

Άθλημα: Στίβος

Ειδικότητα: 100 μέτρα, 200 μέτρα

Επίδοση:

  • 100 μέτρα:
    • Χάλκινο Μετάλλιο: Στον τελικό των 100 μέτρων, η Κατερίνα Θάνου κατέλαβε την 3η θέση με χρόνο 11.02 δευτερόλεπτα. Η νίκη στην κατηγορία αυτή ανήκε στην Αμερικανίδα Τζάκκι Τζόουνς.
  • 200 μέτρα:
    • Εκτός Τελικού: Στην κατηγορία των 200 μέτρων, η Θάνου δεν κατάφερε να προκριθεί στον τελικό, αν και είχε καλές επιδόσεις στις προκριματικές φάσεις.
  • Επιτυχία: Το χάλκινο μετάλλιο των 100 μέτρων ήταν σημαντικό για την ελληνική στίβο, καθώς συνέβαλε στην ενίσχυση της εθνικής υπερηφάνειας κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα. Η Θάνου είχε ήδη κερδίσει το χρυσό μετάλλιο στο ίδιο αγώνισμα στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σίδνεϊ το 2000 και η επιτυχία της στην Αθήνα επιβεβαίωσε την καλή της κατάσταση.

Σκάνδαλο Ντόπινγκ:

  • Υπόθεση: Η παρουσία της Κατερίνας Θάνου στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 επισκιάστηκε από την αμφισβήτηση γύρω από την υπόθεση ντόπινγκ. Το 2004, η Θάνου και ο Κώστας Κεντέρης βρέθηκαν στο επίκεντρο μιας έντονης υπόθεσης ντόπινγκ, καθώς απουσίασαν από ελέγχους ντόπινγκ που είχαν προγραμματιστεί .

4.Γιάννα Αγγελοπούλου

width=2000

Τελετή Έναρξης Ολυμπιακών Αγώνων στο κατάμεστο ΟΑΚΑ. Στη φωτογραφία διακρίνονται η Γιάννα Αγγελοπούλου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωστής Στεφανόπουλος, ο μικρός Μιχάλης Πατσατζής και ο Πρόεδρος της ΔΟΕ Ζακ Ρογκ.

width=1831

Η Πρόεδρος της Αθήνα 2004 με την κόρη της Καρολίνα παρακολουθούν τον αγώνα beach volley μεταξύ Ελλάδας-Αυστραλίας.

Οι αγώνες του 2004 πάντοτε θα συνδέονται με τη Γιάννα Αγγελοπούλου. Αυτή είναι πια μια κοινή παραδοχή. Η Γιάννα Αγγελοπούλου ήταν η πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνα 2024.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου μετά την ολοκλήρωση της Τελετής Έναρξης, η Γιάννα Αγγελοπούλου θα δηλώσει: Είμαστε Έλληνες και απόψε ο κόσμος κατάλαβε ότι δεν έχουμε μόνο πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και ικανότητες.

Απόψε, η αρχαία μας κληρονομιά βρήκε μια μοντέρνα έκφραση. Κάθε πόλη δείχνει το δικό της πολιτισμό. Η διαφορά των Αγώνων της Αθήνας είναι ότι εμείς πιστεύουμε πως είναι μοναδικοί, γιατί καλωσορίζουμε τους Αγώνες πίσω στην πατρίδα τους.

Η ίδια μιλώντας τον Μάρτιο του 2024 στην ΕΡΤ και τον Γιώργο Κουβαρά θα δηλώσει: Θυμάμαι τα χιλιάδες πρόσωπα που μου έλεγαν, τι έγινε Γιάννα, θα προλάβουμε; Θυμάμαι τις δικές μας αγωνίες, που ήμασταν μέσα στην υπόθεση. Αλλά τα καταφέραμε.

Για αυτό όταν ο Πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής Ρογκ είπε το Έλληνες τα καταφέρατε ψήλωσε ολόκληρη η χώρα. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 ήταν κατόρθωμα της χώρας ολόκληρης. (…)

Η Ελλάδα με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μπήκε ξανά στον χάρτη. Αυτή η χώρα τα έκανε όλα τέλεια. Κερδίσαμε διεθνές κύρος. Κερδίσαμε μεγάλη εθνική αυτοπεποίθηση, που δεν χάνεται ποτέ.

Κερδίσαμε ολυμπιακές υποδομές. Καταπληκτικές δημόσιες υποδομές. Χιλιάδες άνθρωποι εκπαιδεύτηκαν. Με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε όλους τους τομείς. Όλα αυτά είναι εδώ.

5. Χρήστος Τζέκος

width=2000

Ο τρίτος πρωταγωνιστής της υπόθεσης Κεντέρη-Θάνου ήταν ο τότε προπονητής τους, Χρήστος Τζέκος, ο οποίος θα υπογράμμιζε κυνικά πως ντοπαρισμένος είναι αυτός που πιάνεται.

Ο Γιάννης Λαμπίρης γράφει στο ΒΗΜΑ: Στις 18 Αυγούστου 2004, στην καθιερωμένη καθημερινή συνέντευξη Τύπου της ΔΟΕ υπάρχει σχετική αναφορά με την κατάληξη του θέματος, με τον νομικό σύμβουλο της πειθαρχικής επιτροπής της ΔΟΕ Φρανσουά Καράρ να τονίζει:

Ήταν εξαιρετικά σημαντικό να μην συμμετάσχουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες και δεν συμμετέχουν. Ο Καράρ έκανε μάλιστα τότε και μια υπόθεση. Ακόμη και αν η ΔΟΕ αφαιρούσε τις διαπιστεύσεις τους, οι αθλητές θα είχαν το δικαίωμα να προσφύγουν στο CAS, το οποίο θα συνεδρίαζε και θα έπαιρνε απόφαση σε διάστημα μερικών ωρών.

Κατά συνέπεια, αν δεν παρέδιδαν οικειοθελώς τις διαπιστεύσεις τους, ο Κεντέρης και η Θάνου θα είχαν πιθανότητες να καταφέρουν να αγωνιστούν ακόμη και αν τους τιμωρούσε, σε πρώτο βαθμό, η πειθαρχική επιτροπή της ΔΟΕ.

Το 2021 σε δηλώσεις του ο Χρήστος Τζέκος είχε αναφερθεί στο 2004, λέγοντας: Στην υπόθεση του 2004 δεν ήταν σκάνδαλο ντόπινγκ. Δεν μας βρήκαν κάποιες συγκεκριμένες φορές που μας ψάξανε. Οι αθλητές αθωώθηκαν, δεν υπάρχει καμία κατηγορία.

Μία δεκαετία νωρίτερα θα μιλούσε για τις ευθύνες που του αναλογούσαν: Φυσικά κι ένιωθα υπεύθυνος. Όχι μόνο από συναισθηματική, αλλά και από πραγματική άποψη.

Υπήρχαν πράγματα που ίσως έπρεπε να είχα προβλέψει και προσέξει. Όμως δεν είμαι μόνο εγώ υπεύθυνος. Επίσης να ξέρετε ότι δεχτήκαμε πολύ μεγάλο κυνηγητό, εντός κι εκτός εισαγωγικών, εκείνη τη χρονική περίοδο, αλλά και πριν από αυτή.

6. Φανή Χαλκιά

width=2000

Photo Credits: REUTERS/Gary Hershorn

Στο ζέσταμα ένιωσα ότι είμαι σε τρομερή κατάσταση. Κατάλαβα ότι δεν πρόκειται να χάσω τη κούρσα, ήμουν έτοιμη για όλα. Έτρεξα δυνατά και στην τελική ευθεία ήξερα ότι εγώ θα είμαι η νικήτρια.

Οι Έλληνες είναι γεννημένοι νικητές, γεννημένοι ήρωες, μπορούμε να καταφέρουμε θαύματα, θα δηλώσει η Φανή Χαλκιά μετά την άνοδό της στο ψηλότερο βάθρο. Έχει κατακτήσει το χρυσό στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 στα 400 μέτρα με εμπόδια.

Στα προκριματικά πέτυχε νέο πανελλήνιο ρεκόρ 53.85, ενώ στα ημιτελικά κατέρριψε το ολυμπιακό ρεκόρ του αγωνίσματος με νέο πανελλήνιο ρεκόρ και πάλι 52.77, σπάζοντας έτσι και το φράγμα των 53 δευτερολέπτων.

Την ημέρα του τελικού ξεκίνησε μια απίστευτα γρήγορη κούρσα και από τα πρώτα κιόλας μέτρα, η Χαλκιά έδειξε ότι μόνο από κάποιο λάθος θα μπορούσε να χάσει τη νίκη. Το χρυσό μετάλλιο ήρθε με επίδοση 52.82.

Μάλιστα η Χαλκιά έβαλε στη συλλογή της, τις δυο πιο γρήγορες κούρσες στο αγώνισμα της στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων, 52.77 και 52.82.

7. Δημήτρης Παπαϊωάννου

width=1495

width=1940

Photo Credits: ICON / ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΣΤΟΛΗΣ

Μετά την ολοκλήρωση της Τελετής Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, συνειρμικά οδηγηθήκαμε στον τεράστιο Δημήτρη Παπαϊωάννου και στα όσα χάρισε στο παγκόσμιο στερέωμα με την Τελετή Έναρξης (και Λήξης) των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου φάνταζε ως το απόλυτο φαβορί για την ανάληψη των τελετών. Είναι τελικά ο Δημήτρης Παπαϊωάννου που θα τις αναλάβει, έπειτα από μία κοπιώδη διαδικασία με μπρος-πίσω και αμφισβητήσεις.

Πάντα υπό άκρα μυστικότητα για να μην διαρρεύσει καμία λεπτομέρεια.

Δεν είναι μόνος του. Γύρω του στήνεται μια μεγάλη ομάδα ταλαντούχων ανθρώπων που δίνονται ολοκληρωτικά στον κοινό σκοπό.

Στη συνέντευξη Τύπου μετά το πέρας της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Έκανε λόγο για έργο και εμπειρία ζωής. Δεν έχω πολλά να πω. Είναι μια μοναδική εμπειρία για τη ζωή μου. Ελπίζω να περάσαμε τη ζεστασιά της αγάπης στον κόσμο, για αυτό και ο Έρωτας ήταν η κεντρική μορφή της τελετής.

Όλα είναι δημιουργήματα της αγάπης και επιδιώξαμε να προσεγγίσουμε την ιστορία μας με τρόπο τέτοιο, ώστε να δημιουργήσουμε οράματα στα ταξίδια μας. Είμαστε τυχεροί που μας ανατέθηκε αυτό το έργο της τελετής έναρξης.

Ήταν δύσκολο. Για να δείξουμε την ιστορία της χώρας μας, χρειάστηκε να αποφύγουμε την ακαδημαϊκή προσέγγιση. Στραφήκαμε στην τέχνη και τα πράγματα έγιναν πιο εύκολα, γιατί η τέχνη ανήκει σε όλο τον κόσμο.

Μέχρι και σήμερα στον δρόμο με σταματάνε οι άνθρωποι να πουν ευχαριστώ, θα εκμυστηρευτεί 20 χρόνια μετά ο ίδιος στη Lifo.

Και πώς αλλιώς να γίνει κύριε Παπαϊωάννου; Σας ευχαριστούμε.

8. Γιώργος Κουμεντάκης

width=1612

Ο Γιώργος Κουμεντάκης βγαίνει από το Μέγαρο Μαξίμου, μετά τη συνάντηση με τον πρωθυπουργό, Κώστα Καραμανλή. Photo Credits: EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Ο σπουδαίος Γιώργος Κουμεντάκης θα συνυπογράψει (με τον εξίσου σπουδαίο Δημήτρη Παπαϊωάννου) το concept και θα δημιουργήσει το μουσικό σενάριο της Τελετής Έναρξης και της Τελετής Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.

Σε άρθρο του στην Καθημερινή, ο Κουμεντάκης θα γράψει: Αν έπρεπε να δώσω μία μόνο διάσταση του επιτεύγματος της Ελλάδας στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας του 2004, αυτή θα ήταν ότι όλοι μαζί καταφέραμε να αλλάξουμε την αισθητική των τελετών έναρξης και λήξης με έναν ιδιαιτέρως θεατρικό, όσο και ανθρωποκεντρικό τρόπο, που επανέφερε την κλίμακα αυτού του τόσο μεγάλου και πολύπλοκου θεάματος στο ανθρώπινο μέτρο.

Έχω την αίσθηση ότι αυτό αποτυπώθηκε τόσο στο διεθνές όσο και στο ελληνικό κοινό, και αποτελεί έως σήμερα μια μοναδική συνεισφορά της χώρας μας στις διοργανώσεις των Ολυμπιακών Αγώνων.

9. Κώστας Σημίτης

width=1871

width=1989

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Χουάν Αντόνιο Σάμαρανκ και ο Κώστας Σημίτης παρακολουθούν σφαιροβολία στην Αρχαία Ολυμπία. Photo Credits: ICON press

Το ημερολόγιο γράφει 5 Σεπτεμβρίου 1997. Ο Χουάν Αντόνιο Σάμαρανκ ανοίγει τον φάκελο που κρατά στα χέρια του. Στην αίθουσα επικρατεί απόλυτη σιωπή. Δευτερόλεπτα μετά θα ακουστεί: Άτενς.

Η Αθήνα έχει επιλεγεί να φιλοξενήσει τους 28ους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004. Ο Κώστας Σημίτης είναι πρωθυπουργός της χώρας και είναι ο άνθρωπος που θα διαχειριστεί πολιτικά το πρότζεκτ μέχρι και τον Μάρτιο του 2004.

Οι Αγώνες του 2004 είναι μία μεγάλη εθνική υπόθεση, ένα εθνικό στοίχημα για το οποίο δουλεύουμε εντατικά και θα κερδίσουμε. Δισεκατομμύρια άνθρωποι θα βλέπουν την Ελλάδα σε όλα τα μέρη του κόσμου.

Η Ελλάδα έχει δυνατή οικονομία και όλες τις προϋποθέσεις να ανταποκριθεί. Η εθνική υπόθεση αφορά κυρίως το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο χρειάζεται ώστε να ικανοποιήσει τις ανάγκες 11.000 αθλητών, καθώς και των συνοδών τους.

Χρειάζονται 60.000 εθελοντές για να είναι αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια, να διαθέσουν τις δυνάμεις τους και να συμβάλουν με το φρόνημά τους στην επιτυχία των Αγώνων. Κάθε πολίτης πρέπει να συνειδητοποιήσει τη σοβαρότητα του εγχειρήματος.

Είναι μία ιστορική ευκαιρία για τη χώρα μας. Περιμένουμε ένθερμη ανταπόκριση στο κάλεσμά μας. Τα κίνητρα για τους εθελοντές είναι πρώτιστα ηθικά, είναι η ικανοποίηση για τη συμμετοχή σε μία μεγάλη διοργάνωση.

Έχουμε παραδείγματα με τα οποία οι Έλληνες συμβάλλουν σε εθελοντικές οργανώσεις, θα δηλώσει ο Σημίτης σε μία προσπάθεια να κινητοποιήσει τους πολίτες.

10. Ευάγγελος Βενιζέλος

width=2000

Ο Ευάγγελος Βενιζέλος επισκέπτεται τα ολυμπιακά έργα στο ΟΑΚΑ.

Το πιο ευχάριστο πράγμα που έχω κάνει στην πολιτική μου διαδρομή ήταν η οργάνωση του κράτους για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, θα δηλώσει μια εικοσαετία μετά ο Ευάγγελος Βενιζέλος.

Ήταν τότε ένας εκ των πολύ βασικών κρίκων της αλυσίδας καθώς διετέλεσε Υπουργός Πολιτισμού αρμόδιος για τον συντονισμό της Ολυμπιακής Προετοιμασίας στην κυβέρνηση Σημίτη.

Ο Ευάγγελος Βενιζέλος ήταν ο άνθρωπος που απαντούσε τότε πολύ συχνά στις ανησυχίες που διαρκώς εκφράζονταν περί καθυστερήσεων και κατ’ επέκταση της ικανότητας της χώρας να διοργανώσει (σωστά και έγκαιρα) τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Τα τελικά χρονοδιαγράμματα ελέγχονται απολύτως και την απάντηση (σ.σ. στο αν η Αθήνα θα προλάβει) δίνουν εύγλωττα και αποστωτικά τα ίδια τα Ολυμπιακά έργα, θα θυμούνται τον Ευάγγελο Βενιζέλο να επαναλαμβάνει, όσοι παρακολουθούσαν τότε δελτία ειδήσεων και διάβαζαν εφημερίδες.

Η διαδικασία της Ολυμπιακής προετοιμασίας, όπως ο ίδιος έχει αναφέρει, ήταν η πιο σύνθετη και απαιτητική άσκηση στην οποία δοκιμάστηκαν όλες οι όψεις του Κράτους.

Αυτό που έγινε τη περίοδο 1998-2000 και ιδίως 2000-2004 ήταν ότι φτιάξαμε ένα σχήμα το οποίο βασιζόταν στη διυπουργική συνεργασία με τη μεγαλύτερη δυνατή ευελιξία και ταχύτητα.

Είχαμε να διαχειριστούμε καινοφανείς καταστάσεις και έπρεπε να δώσουμε λύσεις οι οποίες είναι ευρηματικές, πρωτότυπες και να διαπεράσουμε εμπόδια, τα οποία ήταν εμπόδια νομοθετικά, δικαστικά και πρακτικά, βεβαίως, πάρα πολύ σημαντικά.

Αρκεί να σας πω ότι κάναμε 50 μεγάλες δίκες στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας για να οργανώσουμε με αποτελεσματικότητα τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Άρα πράγματι το μεγάλο κράτος είναι βαρύ, είναι ένα δύσχρηστο περίβλημα και πρέπει και αυτό να το κινητοποιείς, αλλά χρειάζεσαι ένα εσωτερικό ρουλεμάν το οποίο είναι λειτουργικό, είναι λαδωμένο πάρα πολύ καλά και παράγει ιδέες και ενέργεια.

Έτσι φθάσαμε στο αποτέλεσμα να διαχειριστούμε την κρίση που ήταν η ίδια η οργάνωση ενός μεγάλου γεγονότος, αλλά και όλους τους κινδύνους που, εν δυνάμει, αυτή περιέκλειε, ανέφερε ο Ευάγγελος Βενιζέλος στην εκδήλωση του Κύκλου Ιδεών Η οργάνωση του κράτους για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 ως μοντέλο διαχείρισης κρίσεων.

11. Κώστας Καραμανλής

width=2000

Ο τότε Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής και η σύζυγός του Νατάσα Παζαΐτη στο ΟΑΚΑ, κατά τη διάρκεια της Τελετής Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Στο κάτω μέρος της φωτογραφίας διακρίνεται ο νυν βασιλιάς της Ισπανίας, Φελίπε. Photo Credits: Kay Nietfeld EPA/Kay Nietfeld

Ο Κώστας Σημίτης προκηρύσσει βουλευτικές εκλογές για τις 7 Μαρτίου του 2004. Ο Κώστας Καραμανλής εκλέγεται πρωθυπουργός με 45,36% και το πρώτο (και επιτακτικό) που έχει να αντιμετωπίσει είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες που σε λίγους μήνες από την εκλογή του θα πραγματοποιηθούν στη χώρα.

Ο Κώστας Καραμανλής θα ηγηθεί της (τελικής) προσπάθειας προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων και θα δηλώσει επανειλημμένα ότι πρόκειται για άμεση προτεραιότητα της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας καθώς πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία, για να δείξει η Ελλάδα το σύγχρονο πρόσωπό της.

Πέρα από τις δηλώσεις περί ελληνικού προσώπου, άμεση προτεραιότητα ήταν και τα έργα που σημείωναν τεράστιες καθυστερήσεις.

Ο Καραμανλής σε συνεντεύξεις που παραχωρούσε για το θέμα των Ολυμπιακών Αγώνων στην ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera και την ελληνική Μετρό επισήμανε πως η Ελλάδα έχει κάνει ό,τι θα μπορούσε και της ζητήθηκε για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων.

Συνεχίζουμε να ελέγχουμε τα πάντα και να κάνουμε μικροβελτιώσεις όπου χρειάζεται για ν’ αντιμετωπίζουμε τα μικροπροβλήματα, υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός στη Μετρό, ενώ στην Corriere della Sera χρησιμοποίησε την έκφραση αποστολή εξετελέσθη.

Είμαστε έτοιμοι. Είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι κάναμε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν για να οργανώσουμε επιτυχημένους και ασφαλείς Ολυμπιακούς Αγώνες.

12. Κώστας Καρτάλης

width=1946

Ο Κώστας Καρτάλης, Γενικός Γραμματέας Ολυμπιακών Αγώνων στο Υπουργείο Πολιτισμού (2000-2004) στο συνέδριο του Economist με για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Δίπλα του ο τότε Υφυπουργός Πολιτισμού, Νάσος Αλευράς. Photo Credits: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΑ (ΕΥΡ.)

Ο Κώστας Καρτάλης διετέλεσε Γενικός Γραμματέας Ολυμπιακών Αγώνων στο Υπουργείο Πολιτισμού κατά την περίοδο 2000-2004.

20 χρόνια μετά από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, θυμάται εκείνη την τεταμένη και δύσκολη περίοδο της προετοιμασίας. Γράφει στο ΒΗΜΑ για το σύστημα διοίκησης το οποίο διαμορφώθηκε ως ένα μικρό Κράτος μέσα στο Κράτος προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες απαιτήσεις των Αγώνων.

Η προετοιμασία έπρεπε να καλύψει το χαμένος έδαφος της αργής εκκίνησης, να ξεπεράσει τις ελλείψεις του φακέλου διεκδίκησης, να διαμορφώσει τις διοικητικές δομές που ήταν αναγκαίες για το εγχείρημα, αλλά και να αντιμετωπίσει τη βαθιά δυσπιστία (θα μας πάρουν τους Αγώνες) για τις ικανότητες της χώρας ως προς τη διοργάνωση ενός εγχειρήματος του μεγέθους και της πολυπλοκότητας των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ήταν τότε που διαμορφώθηκε ένα συμπαγές και πολυεπίπεδο σύστημα διοίκησης που αντιμετώπιζε την Ολυμπιακή προετοιμασία ως έργο που διασταυρώνονταν με κάθε τμήμα και δραστηριότητα της διοίκησης και παράλληλα λειτουργούσε, υπό τον Πρωθυπουργό Κ. Σημίτη και τον αρμόδιο για την Ολυμπιακή προετοιμασία Υπουργό Πολιτισμού Ε. Βενιζέλο, ως μηχανισμός στρατηγικού σχεδιασμού, ανάπτυξης υποδομών αλλά και αντιμετώπισης κρίσεων.

Επρόκειτο ουσιαστικά για ένα μικρό κράτος μέσα στο Κράτος, που έλκυε τη δύναμη του από την ευελιξία που του είχε αποδοθεί μέσα από ειδικά στοχευμένες νομοθετικές ρυθμίσεις αλλά και που συμπαρέσυρε με τον δυναμισμό του ακόμα το δυσκίνητο Κράτος μέσα στο οποίο λειτουργούσε.

13. Ζακ Ρογκ

width=1641

Ο Πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής Ζάγκ Ρογκ μιλάει στον τύπο κατά την διάρκεια της καθιερωμένης συνέντευξης, για την ολοκλήρωση των Ολυμπιακών Αγώνων, στο Βασικό Κέντρο Τύπου των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων. Photo Credits: ΑΠΕ/ATHOC/ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΑΞΙΩΤΗΣ

Ευχαριστούμε (η) Αθήνα. Ευχαριστούμε (η) Ελλάδα. Αυτή είναι ίσως η πρώτη φράση που έρχεται στο μυαλό όταν μιλάμε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας.

Ο Πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, Ζακ Ρογκ, ευχαριστούσε την Ελλάδα και τους Έλληνες για την άριστη διοργάνωση. Ο Ρογκ θα επισκεφθεί τη χώρα, πριν τους Αγώνες, αρκετές φορές μιας και οι καθυστερήσεις και τα προβλήματα δεν θα έλειπαν.

Ήταν εύθραυστες οι ισορροπίες ανάμεσα στην κυβέρνηση και στην Οργανωτική Επιτροπή. Ο βέλγος αθάνατος υπήρξε ο όγδοος πρόεδρος της ΔΟΕ, με θητεία από το 2001 έως το 2013.

Ο Ζακ Ρογκ ήταν ο άνθρωπος που παρέδωσε την Ολυμπιακή Σημαία στον δήμαρχο του Πεκίνου. Δίπλα του στέκονταν η Γιάννα Αγγελοπούλου και η δήμαρχος Αθηναίων, Ντόρα Μπακογιάννη.

14. Σαντιάγο Καλατράβα

width=1972

Photo Credits: ICON – ΤΖΑΜΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Το στέγαστρο Καλατράβα, λόγω του μεγέθους του και της κατασκευής του είχε εξελιχθεί στο υπ’ αριθμόν ένα εμπόδιο στην αγωνιώδη μάχη που έδιναν οι ελληνικές αρχές με τον χρόνο, για έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων υποδομής και κατ’ επέκταση την ομαλή διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.

Το κυνήγι του χρόνου έγινε συνώνυμο της προετοιμασίας. Η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, γνωρίζοντας το έργο του, φέρνει στην Ελλάδα τον Σαντιάγο Καλατράβα.

Όπως γράφει η Δήμητρα Κρουστάλλη στο ΒΗΜΑ, η Λαμπράκη-Πλάκα ήταν μέλος της επιτροπής που συνέστησε η κυβέρνηση του ΠαΣοΚ με την αφρόκρεμα των καθηγητών Αρχιτεκτονικής (Δ. Φατούρος, Σ. Κονταράτος κ.ά.) προκειμένου να προτείνουν την καλύτερη λύση για τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου μνημείου των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Η εισήγησή τους ήταν ομόφωνα ο Καλατράβα, τον οποίο αποδέχθηκε αμέσως και η Αθήνα 2004. Λόγω έλλειψης χρόνου έγινε απευθείας ανάθεση.

Σύμφωνα με ΤΟ ΒΗΜΑ της 4ης Ιουνίου 2004 Τα δύο τόξα [του στεγάστρου] είναι πανομοιότυπα. Φτιαγμένα από ατσάλι, ζυγίζουν 9.000 τόνους, έχουν ύψος 80 μέτρα και μήκος 304 μέτρα. Όλη η στέγη έχει έκταση 25.000 τ.μ.

Το κάθε τόξο στηρίζεται σε τέσσερις βάσεις με επένδυση τεφλόν, για να γλιστράει ευκολότερα στις ράγες που το μεταφέρουν στον τελικό του προορισμό, πάνω από τις κερκίδες του Ολυμπιακού Σταδίου.

Μεγάλη η συζήτηση και για το κόστος κατασκευής του στεγάστρου, με τη ΔΟΕ να επιρρίπτει ξεκάθαρα τις ευθύνες στην Ελλάδα δηλώνοντας: το στέγαστρο, για παράδειγμα, του σταδίου, που στοίχισε 230 εκατομμύρια δολάρια, εμείς δεν το θέλαμε.

Ο Σαντιάγο Καλατράβα σε συνέντευξή του τον Ιούνιο του 2004 στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, δήλωνε: Αυτό που μου ζητήθηκε ήταν να εξωραΐσω τον χώρο, να δώσω πνοή στο ΟΑΚΑ. Κι αυτή η πνοή δεν μπορεί παρά να έχει διάρκεια.

Όταν φυτεύεις ένα δέντρο είναι πολύ σημαντικό γιατί δίνεις μια αίσθηση ελπίδας. Σήμερα ο κορμός μπορεί να έχει πάχος 20 εκατοστά και να είναι ένα μέτρο ψηλό, αλλά αύριο το δέντρο μπορεί να γίνει με κορμό ένα μέτρο και ύψος είκοσι. Στο ΟΑΚΑ φυτέψαμε 2.500 νέα δέντρα, 160.000 θάμνους και 8.500 μικρότερα δέντρα.

Φυτέψαμε τόσα πολλά δέντρα γιατί ακριβώς σκεφτόμαστε το μέλλον. Σήμερα είναι πολύ νέα και δεν προσφέρουν αρκετή σκιά. Αύριο όμως θα είναι κομμάτι ενός μεγάλου πάρκου όπου είναι εφικτή κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα. Αυτή ήταν και η ιδέα σχεδίασης του ΟΑΚΑ.

Τον Οκτώβριο του 2023 το συμπέρασμα των μελετών που έγιναν από τον τεχνικό σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ συμπυκνωνόταν στης εξής φράση: Τόσο η μεταλλική κατασκευή του στεγάστρου του κεντρικού σταδίου στο ΟΑΚΑ όσο και η αντίστοιχη μεταλλική κατασκευή του ποδηλατοδρομίου δεν ανταποκρίνονται στο κανονιστικά ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας.

Όπως είναι άλλωστε ειπωμένο, έχουμε χάσει και το βιβλιαράκι με τις οδηγίες συντήρησης δια χειρός Καλατράβα.

15. Σταύρος Ξαρχάκος

width=874

Η Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, το 2004 στην Αθήνα, ξεκίνησε με το Ζεϊμπέκικο της Ολυμπιάδας ή Ζεϊμπέκικο του Δία που συνέθεσε και διηύθυνε ο Σταύρος Ξαρχάκος.

Η Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, το 2004 στην Αθήνα, ξεκίνησε με το Ζεϊμπέκικο της Ολυμπιάδας ή Ζεϊμπέκικο του Δία που συνέθεσε ο Σταύρος Ξαρχάκος.

47 μπουζούκια από το Μουσικό Σύνολο των Επόμενων του Θανάση Πολυκανδριώτη συνοδεύουν ρυθμικά περίπου 400 νταούλια σε μία από τις πιο βαθιά συγκινητικές στιγμές των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου σε συνέντευξή του στη Lifo θα μιλήσει 20 χρόνια μετά για εκείνη την προσέγγιση. Χρειάστηκα την αρσενική ενέργεια ενός ζεϊμπέκικου. Πήγαμε φυσικά στον Ξαρχάκο.

Μεγάλος καλλιτέχνης, απόλυτος κύριος, έγραψε ένα ζεϊμπέκικο γεμάτο δύναμη κι αξιοπρέπεια. Θυμάμαι την ημέρα της ηχογράφησης πώς διηύθυνε τους μουσικούς του, σαν άγριο ζώο.

Όσες φορές κι αν παρακολουθήσει κανείς την Τελετή Έναρξης θα ανατριχιάζει με ακριβώς τον ίδιο τρόπο στο άκουσμα των μπουζουκιών. Για τον Ξαρχάκο όμως η πραγματικότητα απέχει κομματάκι.

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, λίγο καιρό μετά το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων, θα δήλωνε: Τα συναισθήματα που μου έμειναν ήταν όμοια μ’ εκείνα που δημιουργούνται σε κάθε ανθρώπινη ψυχή που συμμετέχει σ’ ένα παγκόσμιο γεγονός, όπως η πραγματοποίηση μιας ιστορικής Ολυμπιάδας στη χώρα που γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Συμμετείχα κι εγώ, αλλά ο τρόπος συμμετοχής δεν ήταν όπως έπρεπε να είναι, χωρίς να επιθυμώ να κάνω κανένα περαιτέρω σχόλιο.

16. Μιχάλης Πατσατζής

width=1412

Ο 10χρονος Μιχάλης Πατσατζής κρατάει την ελληνική σημαία και χαιρετάει τον κόσμο. Διασχίζει το στάδιο μέσα σε ένα χάρτινο καραβάκι, υπό τους ήχους του Νυχτερινού Περιπάτου του Μάνου Χατζιδάκι.

Μιλώντας στο Down Town Κύπρου, ο Μιχάλης Πατσατζής θα θυμηθεί εκείνη τη μαγική βραδιά και θα μιλήσει για την πιο έντονη ανάμνησή του.

Όταν μπήκα στο στάδιο, αντικρίζοντας τα εκατομμύρια φλας των θεατών να φωτίζουν ολόκληρο το γήπεδο. Αντιλαμβάνεσαι πώς μπορεί να φαίνεται κάτι τέτοιο στα μάτια ενός παιδιού, σε μια τόσο νεαρή ηλικία όπως ήμουν εγώ.

Ήταν μια απίστευτη στιγμή που δεν θα ξεχάσω ποτέ.

Ήταν μια συγκλονιστική εμπειρία που θα θυμάμαι για όλη τη ζωή μου και θα μπορώ να τη διηγούμαι και στα παιδιά μου. Το αίσθημα της περηφάνιας, αλλά και το ότι βοήθησα κι εγώ σ’ όλη αυτή την διοργάνωση για την Ελλάδα, ήταν τεράστιο.

17. Πέτρος Κούρτης

Ένας από τους πρωταγωνιστές της Τελετής Έναρξης ήταν ο Πέτρος Κούρτης, ο τυμπανιστής που εμφανίστηκε στην μεγάλη οθόνη του Ολυμπιακού Σταδίου για 55 δευτερόλεπτα, από το στάδιο της Αρχαίας Ολυμπίας.

Παρ’ όλο που οι περισσότεροι με έχουν συνδέσει με τα 55 δευτερόλεπτα της εμφάνισής μου στην οθόνη του Ολυμπιακού Σταδίου, σαν τον Τυμπανιστή στο στάδιο της Αρχαίας Ολυμπίας, η συμμετοχή μου στις ηχογραφήσεις των μουσικών θεμάτων της έναρξης και κυρίως του ρυθμικού μέρους των 400 τυμπανιστών, νομίζω ότι σαν μουσικό με κάνει να αισθάνομαι ιδιαίτερη συγκίνηση όταν ξαναβλέπω την έναρξη.

Πλημμύρισε το Στάδιο τύμπανα και εγώ δεν σας κρύβω ότι ένιωσα σαν να ανέβαιναν τα κρουστά στο πιο ψηλό βάθρο του κόσμου (για μια νύχτα τουλάχιστον). Πήραν τη θέση που τους αρμόζει στη συνείδηση του κόσμου και το νταούλι κάθισε στον θρόνο του, θα δηλώσει λίγα χρόνια αργότερα στο kalamatain.

18. Σοφία Κοκοσαλάκη

width=2000
width=1944

Photo Credits: ICON / ΤΖΑΜΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Η αείμνηστη Σοφία Κοκοσαλάκη έβαλε το μαγικό της άγγιγμα τη στιγμή που όλα τα φώτα του κόσμου ήταν στραμμένα στην Ελλάδα, αναλαμβάνοντας τη δημιουργία των κοστουμιών για την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004.

Η σχεδιάστρια σχεδίασε τα κοστούμια 6.000 ανθρώπων.

19. Νίκος Γκάλης

width=1378

Η βραδιά της 13ης Αυγούστου στο ΟΑΚΑ έκλεισε με την παράδοση της ιερής φλόγας. Πρώτος λαμπαδηδρόμος ήταν ο Νίκος Γκάλης ο οποίος ξεκίνησε την πορεία της φλόγας εν μέσω χειροκροτημάτων.

Ο Γκάλης την παρέδωσε στους υπόλοιπους λαμπαδηδρόμους. Τον Μίμη Δομάζο, τη Βούλα Πατουλίδου, τον Κάχι Καχιαλασβίλι, τον Ιωάννη Μελισσανίδη και τον Νίκο Κακλαμανάκη.

20. Νίκος Κακλαμανάκης

width=1469

Ο Νίκος Κακλαμανάκης ήταν ο αθλητής που άναψε τον βωμό του ΟΑΚΑ. Ο αρχικός σχεδιασμός ήθελε στη θέση του τον Κώστα Κεντέρη, όμως τα γεγονότα που συνέβησαν, απαιτούσαν άμεση αντικατάσταση.

O Ανδρέας Βαρώτσος είχε σχεδιάσει τη δάδα των Ολυμπιακών Αγώνων 2004, εμπνευσμένος από το φύλλο ελιάς.

21. Μπιόρκ

width=1570

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου την είχε οραματιστεί να τραγουδάει εξάμετρη. Τελικά το σύστημα δεν λειτούργησε και η  Μπιόρκ δεν ανυψώθηκε.

Το φόρεμά της, δια χειρός Σοφίας Κοκοσαλάκη, ήταν μια θάλασσα. Υπερυψωμένη τραγούδησε, ενώ πίσω της πέντε μέδουσες σχημάτιζαν φευγαλέα τους ολυμπιακούς κύκλους.

Η Μπιόρκ, μαζί με τον τον ισλανδό ποιητή Sjón, έγραψε το Oceania για την Τελετή Έναρξης. Νιώθω μεγάλη τιμή που μου ζητήθηκε να γράψω ένα τραγούδι και να το τραγουδήσω στους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Το τραγούδι γράφτηκε από την οπτική γωνία του ωκεανού που περιβάλλει όλη τη γη και παρακολουθεί τους ανθρώπους για να δει πώς τα πηγαίνουν μετά από εκατομμύρια χρόνια εξέλιξης. Δεν κάνει διακρίσεις σε σύνορα, διαφορετικές φυλές ή θρησκείες, κατι που ήταν πάντα ο πυρήνας αυτών των αγώνων, θα δηλώσει.

One breath away

from Mother Oceania

your nimble feet make prints in my sands

You have done good for yourselves

Since you left my wet embrace

And crawled ashore

Every boy is a snake, is a lily

Every pearl is a lynx, is a girl

Sweet-like harmony made into flesh

You dance by my side

Children sublime

You show me continents

I see islands

You count the centuries

I blink my eyes

Hawks and sparrows race in my waters

Stingrays are floating across the sky

Little ones,

my sons and my daughters

Your sweat is salty

I am why, I am why

I am why

22. DJ Tiesto

width=1338

Η παρέλαση των αποστολών στο στάδιο, ενώ ο DJ Tiesto παίζει μουσική στην Τελετή Έναρξης των 28ων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα. Photo Credits: ΑΠΕ/ΑΠΕ/ΠΑΡΙΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

Dj Tiesto συμμετείχε στην Τελετή Έναρξης, παίζοντας μουσική την ώρα που οι αποστολές των χωρών παρέλαυναν στο ΟΑΚΑ.

23. Φωτεινή Παπαλεωνιδοπούλου

width=1391

Η Φωτεινή Παπαλεωνιδοπούλου, το μικρό κοριτσάκι που ζούσε στα παιδικά χωριά S.O.S., σβήνει τη Φλόγα των Ολυμπιακών Αγώνων με ένα φύσημά της, αφού πρώτα είχε ανάψει απ’ αυτήν το φαναράκι της. Photo Credits: REUTERS/Adrees Latif

Ο Βωμός αρχίζει να χαμηλώνει. Η 10χρονη Φωτεινή Παπαλεωνιδοπούλου, η οποία μεγαλώνει στο Παιδικό Χωριό SΟS, πλησιάζει έχοντας στα χέρια ένα λευκό φανάρι σε σχήμα σπόρου.

Μαζί της οι Χρυσές Ολυμπιονίκες Σοφία Μπεκατώρου και Αιμιλία Τσουλφά. Το φανάρι της Φωτεινής ανάβει και γύρω της τρέχουν κι άλλα παιδιά με ίδια φανάρια προκειμένου η ολυμπιακή φλόγα να μοιραστεί.

Η φλόγα μεταφέρεται στους αθλητές οι οποίοι με τη σειρά τους άναψαν τα φωτεινά τους μενταγιόν που είχαν φορέσει πάνω από τις καρδιές τους και από αυτούς μεταδόθηκε στο κοινό δημιουργώντας ένα καταπληκτικό θέαμα.

Ο Βωμός επανήλθε στην κάθετη θέση του.

Η φλόγα σβήνει με ένα φύσημα της Φωτεινής.

24: Οι Μασκότ των Ολυμπιακών Αγώνων, Φοίβος και Αθηνά

width=1272Το φως και η σοφία. Ο Φοίβος και η Αθηνά. Οι επίσημες μασκότ των Θερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Ο Φοίβος και η Αθηνά είναι ένα από τα λίγα παραδείγματα ανθρωπόμορφων μασκότ στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων και η δημιουργία τους εμπνεύστηκε από μια αρχαία ελληνική κούκλα και τα ονόματά τους συνδέονται με την αρχαία Ελλάδα.

Τα δύο αδέρφια είναι παιδιά της σύγχρονης εποχής: ο Φοίβος και η Αθηνά αντιπροσωπεύουν τη σύνδεση μεταξύ της ελληνικής ιστορίας και των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων.

Σχεδιάστηκαν ελεύθερα σύμφωνα με μια αρχαϊκή ελληνική τερακότα δαίδαλα του 7ου αιώνα π.Χ., η οποία προτάθηκε από τους επιμελητές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Η Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνα 2004 δήλωνε ότι οι μασκότ αντιπροσώπευαν τη συμμετοχή, την αδελφοσύνη, την ισότητα, τη συνεργασία, το δίκαιο παιχνίδι και την παντοτινή ελληνική αξία της ανθρώπινης προόδου.

Άλλες σημαντικές προσωπικότητες που συνέβαλαν στην διοργάνωση

Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ

  • Ρόλος: Διεθνούς φήμης ακαδημαϊκός και ιστορικός.
  • Σημαντικότητα: Συμμετείχε σε πολλές διαλέξεις και εκδηλώσεις κατά τη διάρκεια των Αγώνων.

Γιάννης Σπανός

  • Ρόλος: Συνθέτης.
  • Σημαντικότητα: Εμπλέκεται στη μουσική επένδυση της τελετής έναρξης.

Σπύρος Καπράλος

  • Ρόλος: Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων.
  • Σημαντικότητα: Επικεφαλής της ομάδας που οργάνωσε τους Αγώνες.

Αγγελική Παππά

  • Ρόλος: Υπεύθυνη διαχείρισης εθελοντών.
  • Σημαντικότητα: Διαχειρίστηκε τη σημαντική ομάδα των εθελοντών που βοήθησαν στους Αγώνες.

Διονύσης Σαββόπουλος

  • Ρόλος: Καλλιτέχνης.
  • Σημαντικότητα: Εμπλέκεται σε πολιτιστικές εκδηλώσεις κατά τη διάρκεια των Αγώνων.

Αντώνης Σαμαράς

  • Ρόλος: Υπουργός Πολιτισμού.
  • Σημαντικότητα: Είχε σημαντικό ρόλο στις πολιτιστικές πτυχές της διοργάνωσης.

Γιάννης Σάμιος

  • Ρόλος: Πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ.
  • Σημαντικότητα: Υποστήριξε τη συμμετοχή των ελληνικών αθλητών και τη διοργάνωση των αγώνων.

Μαρία Μπεκατώρου

  • Ρόλος: Τηλεπαρουσιάστρια και δημοσιογράφος.
  • Σημαντικότητα: Κάλυψε και παρουσίασε τις εξελίξεις των Αγώνων.

Άγγελος Σταθάκης

  • Ρόλος: Ειδικός σύμβουλος για θέματα υποδομών.
  • Σημαντικότητα: Συνέβαλε στην επιτυχή ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων.

Ελένη Βατίδου

  • Ρόλος: Υπεύθυνη επικοινωνίας.
  • Σημαντικότητα: Είχε σημαντικό ρόλο στην επικοινωνιακή στρατηγική των Αγώνων.

Στυλιανός Παπαδόπουλος

  • Ρόλος: Προπονητής και αθλητικός σύμβουλος.
  • Σημαντικότητα: Συνέβαλε στην προετοιμασία των ελληνικών αθλητών.

Άλκης Θωμόπουλος

  • Ρόλος: Υπεύθυνος τεχνολογίας.
  • Σημαντικότητα: Εξασφάλισε τη λειτουργία των τεχνολογικών υποδομών κατά τη διάρκεια των Αγώνων.

Σταύρος Νιάρχος

  • Ρόλος: Εθνικός ευεργέτης και υποστηρικτής της διοργάνωσης.
  • Σημαντικότητα: Υποστήριξε οικονομικά και ηθικά την διοργάνωση των Αγώνων.

Αυτές οι προσωπικότητες διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004, συμβάλλοντας σε διάφορους τομείς από την καλλιτεχνική και οργανωτική διαχείριση μέχρι τις αθλητικές επιδόσεις και την επικοινωνία.

Αθήνα 2004: Η καλύτερη έναρξη στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων σε υψηλή ανάλυση, 16 χρόνια μετά

Αθήνα 2004: Ποιος μπορεί να ξεχάσει το 2004; Ήταν μία χρονιά όπου η Εθνική Ελλάδος κατάφερε να πάρει το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου Εθνικών Ομάδων, το γνωστό σε όλους ως Euro 2004. Από εκεί και πέρα, οι επιτυχίες της Ελλάδας δεν σταματούν μόνο στο ποδόσφαιρο. Μπορεί η ομάδα του Ότο Ρεχάγκελ να έκανε υπερήφανους όλους τους Έλληνες, όμως, είχαν και άλλο λόγο για να υπερηφανεύονται.

Αθήνα 2004: Ποιος είναι ο λόγος που πρέπει να υπερηφανεύονται, οι Έλληνες

Ο λόγος δεν ήταν άλλος από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Οι αγώνες έλαβαν χώρα στην Αθήνα και την Ελλάδα. Όσον αφορά την Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, αυτή είναι πλέον διαθέσιμη σε υψηλή ανάλυση στο Youtube. Ποτέ δεν ξανάγινε ή δεν θα ξαναγίνει μία τόσο μαγική και υπέροχη Τελετή Έναρξης σε Ολυμπιάδα. Μια τελετή σαν εκείνη της Αθήνας. Τα πάντα ήταν τόσο γουστόζικα, άριστα χορογραφημένα και απλά επικά. Αυτά είναι μερικά από τα σχόλια όσων παρακολούθησαν σε υψηλή ανάλυση από σήμερα στο Youtube την Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας του 2004.

width=1214

Αθήνα 2004: Τι κάνει το επίσημο κανάλι των Ολυμπιακών αγώνων στο Youtube

Κάθε Δευτέρα, το επίσημο κανάλι των Ολυμπιακών Αγώνων στο Youtube ανεβάζει σε υψηλή ανάλυση και μία ολυμπιακή τελετή. Έχει πλέον γίνει κάτι σαν παράδοση γράφει χαρακτηριστικά ένας από τους ακολούθους του καναλιού. Άλλοι εκθειάζουν την ιστορική τελετή έναρξης στο ΟΑΚΑ τον Αύγουστο του 2004.


Πηγή

Διαβάστε επίσης: