«Δεν είμαι εγώ αυτή»: Η πασίγνωστη ταινία που για 64 λεπτά όλοι νομίζουν ότι βλέπουν τη Βουγιουκλάκη & είναι άλλη στη θέση της
Το 1957, ενώ η Αλίκη Βουγιουκλάκη δεν είχε ακόμα συμπληρώσει τα 20 της χρόνια, είχε ήδη συμμετάσχει σε έξι ταινίες και θεωρούνταν ανερχόμενο αστέρι του ελληνικού κινηματογράφου.
Ανοδική πορεία και υποσχόμενη καριέρα
Η φήμη της προσέλκυσε το ενδιαφέρον πολλών παραγωγών, ανάμεσα στους οποίους ήταν και ο Μάριος Αδάμης. Εκείνος της πρότεινε πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία «Η ζαβολιάρα» (ή «Θολά νερά»), μια συνεργασία που έμελλε να προκαλέσει έντονες διαμάχες.
Η Αλίκη υπέγραψε τη συμφωνία και ξεκίνησαν τα γυρίσματα, με εκείνη στον ρόλο της Λενιώς, μιας νέας γυναίκας που τραβούσε την προσοχή των ναυτικών του νησιού. Η ίδια πάντως έδειξε σαφή προτίμηση στον Λάμπρο (Γιώργος Φούντας). Η πλοκή ακολουθούσε την γνωστή μελοδραματική γραμμή της εποχής, σε σενάριο και σκηνοθεσία του ίδιου του Μάριου Αδάμη ο οποίος είχε ιδρύσει και την εταιρία παραγωγής Adams Films.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της παραγωγής, οι διαφωνίες και τα προβλήματα συνεννόησης οδήγησαν τη Βουγιουκλάκη να αποχωρήσει πριν την ολοκλήρωση της ταινίας. Στράφηκε προς τη Φίνος Φιλμς, μια κίνηση που αποδείχθηκε καταλυτική για την καριέρα της.
Μια δυσάρεστη έκπληξη στην αφίσα της ταινίας
Η διαφωνία κορυφώθηκε την 1η Απριλίου 1960, όταν η Αλίκη είδε να διαφημίζεται η συμμετοχή της στην ταινία, παρά το γεγονός ότι εμφανιζόταν μόνο για 17 από τα συνολικά 81 λεπτά του φιλμ. Όταν το έργο προβλήθηκε λίγες ημέρες αργότερα, διαπίστωσε ότι σε πολλές σκηνές η ίδια είχε αντικατασταθεί από άλλη ηθοποιό, που φαινόταν μόνο από την πλάτη, ενώ η φωνή της είχε ντουμπλαριστεί. Θεωρώντας αυτή την πράξη ως προσβολή της προσωπικότητάς της, η Αλίκη μήνυσε τον παραγωγό, ο οποίος ανταπάντησε με δική του μήνυση.
Δημοσιογραφική αντιπαράθεση και μηνύσεις
Η διαμάχη πήρε μεγάλες διαστάσεις, με τα μέσα ενημέρωσης να εμπλέκονται ενεργά. Η εφημερίδα «Ελευθερία» υποστήριξε ότι η Βουγιουκλάκη είχε αντικατασταθεί.
«Η Αλίκη Βουγιουκλάκη μας πληροφορεί με γράμμα της ότι δεν έχει παίξει παρά μόνο ένα μέρος του ρόλου της ηρωίδος και ότι στο υπόλοιπο φιλμ έχει αντικατασταθεί από άλλη ηθοποιό που εμφανίζεται με την πλάτη προς το φακό και σε όλη την ταινία δεν μιλά η ίδια».
Ωστόσο, ο Αδάμης δήλωσε μέσω των «Νέων» ότι η ηθοποιός συμμετείχε πλήρως στην ταινία και ότι η εταιρεία παραγωγής είχε εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις της, «η διαμαρτυρόμενη καλλιτέχνις μετέχει εξολοκλήρου στην ταινία».
Η αντιπαράθεση συνεχίστηκε με εκατέρωθεν επιστολές, ενώ ακολούθησαν και αγωγές, με την Αλίκη να μιλά για «βαρεία προσβολή» της προσωπικότητάς της και τον Αδάμη για «ηθική και υλική ζημία» από την εγκατάλειψη των γυρισμάτων.
Η δίκη και η πανηγυρική δικαίωση
Η υπόθεση έφτασε στο ακροατήριο στις 21 Απριλίου 1961, ύστερα από δύο αναβολές. Στο εδώλιο, πέρα από την Αλίκη και τον Μάριο Αδάμη, κάθισαν και δημοσιογράφοι, όπως ο αρχισυντάκτης των «Νέων», Κώστας Νίτσος, ο εκδότης της «Ελευθερίας», Πάνος Κόκας, και ο διευθυντής του περιοδικού «Οθόνη», Κώστας Αθανασόπουλος. Μετά από ακροαματική διαδικασία επτά ωρών, το δικαστήριο δικαίωσε πλήρως την Αλίκη Βουγιουκλάκη, επιβεβαιώνοντας την προσβολή που είχε υποστεί.
Καλλιτεχνική αποτυχία και θρίαμβος της Βουγιουκλάκη
Από καλλιτεχνικής πλευράς, η «Ζαβολιάρα» σημείωσε χαμηλή απήχηση, κόβοντας μόλις 23.205 εισιτήρια και κατατάσσοντας την 30η ανάμεσα στις 52 ταινίες της σεζόν. Αντίθετα, η ταινία «Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο», παραγωγής Φίνος Φιλμς, θριάμβευσε την ίδια χρονιά, κόβοντας 239.530 εισιτήρια και καταρρίπτοντας κάθε ρεκόρ. Η επιτυχία αυτή εκτόξευσε την καριέρα της Βουγιουκλάκη, καθιστώντας την το απόλυτο αστέρι του ελληνικού κινηματογράφου.
Ο Kακόs Xαμόs με τα λόγια του: «Ε όχι και ηθοποιός η Αλίκη Βουγιουκλάκη, μην τρελαθούμε κιόλας. Είχε μια λάμψη αλλά όχι ταλέντο»
Ο Πάνος Κοκκινόπουλος μίλησε ανοιχτά για ζητήματα που αφορούν το κίνημα #MeToo, τον Πέτρο Φιλιππίδη, τη μήνυση του Γιώργου Κιμούλη κατά της Παναγιώτας Βλαντή, καθώς και τον Μάρκο Σεφερλή και τις υποκριτικές ικανότητες της Αλίκης Βουγιουκλάκη.
Στην εκπομπή «Πρωινό ΣουΣου», ο Κοκκινόπουλος σχολίασε ότι, αν και το #MeToo δεν κατάφερε να εξυγιάνει απόλυτα τον χώρο, έβαλε ορισμένα πράγματα στη σωστή τους θέση. Παράλληλα, εξέφρασε τις απορίες του σχετικά με το αν ο Πέτρος Φιλιππίδης και ο Δημήτρης Λιγνάδης θα έπρεπε να περάσουν χρόνο στη φυλακή.
Αρχικά, ο Πάνος Κοκκινόπουλος ανέφερε: «Δεν εξυγιάνθηκε ο χώρος με το #metoo, απλά μπήκαν κάποια πράγματα καλύτερα στη θέση τους. Δουλεύουν ο Λιγνάδης και ο Φιλιππίδης; Παλιά τον είχα πάρει τον Πέτρο στην “Ανατομία”. Ήταν φρέσκος και πολύ καλός. Δεν πρέπει να περάσουν λίγο χρόνο μέσα;».
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στον Γιώργο Κιμούλη: «Ας παίξει όπου θέλει. Τι με ενδιαφέρει εμένα; Ουσιαστικά δεν έχει καταδικαστεί για βιασμούς και τέτοια. Ήταν πολύ απότομος και περίεργος. Καθένας έχει τα χούγια του».
Για τη μήνυση του Γιώργου Κιμούλη στην Παναγιώτα Βλαντή, είπε: «Η Παναγιώτα είναι το καλύτερο παιδί του κόσμου. Παναγιώτα, αν με ακούς, έρχομαι εγώ για μάρτυρας υπέρ σου».
Πάνος Κοκκινόπουλος: Και η Αλίκη γέμιζε τα θέατρα αλλά δεν ήταν ηθοποιός
Ο Πάνος Κοκκινόπουλος δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον Μάρκο Σεφερλή, σχολιάζοντας τις απόψεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με το ταλέντο του ως ηθοποιός. Παράλληλα, έκανε αναφορά στις υποκριτικές ικανότητες της Αλίκης Βουγιουκλάκη, προσθέτοντας τη δική του άποψη για τη διαχρονική ηθοποιό και το έργο της.
«Δεν έχω πάει ποτέ μου στο Δελφινάριο για να δω τον Σεφερλή. Μπορεί να είναι καλός, διάλεξε τον δικό του δρόμο. Το ότι γεμίζει θέατρα δεν σημαίνει ότι είναι καλός ηθοποιός. Και η Αλίκη τα γέμιζε. Ήταν καλή ηθοποιός; Είχε λάμψη, ήταν σταρ, αλλά ηθοποιός δεν ήταν, μην τρελαθούμε».
Πηγή