Τον αποθέωσε όλη η χώρα: Ο Ευαγγελάτος είπε όσα δεν τόλμησε κανένας για τα Tέμπη μέχρι σńμερα – «Πώς γίνεται να μην…»
Η τραγωδία των Τεμπών, που συγκλόνισε τη χώρα, επανέρχεται στη δημόσια συζήτηση μέσα από νέες εξελίξεις και ερωτήματα που εγείρουν αμφιβολίες για την πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης. Ο Νίκος Ευαγγελάτος, μέσα από την εκπομπή του, έθιξε μια σημαντική πτυχή, σχολιάζοντας την έλλειψη πλάνων από την εμπορική αμαξοστοιχία που ενεπλάκη στη φονική σύγκρουση.
Το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας και η απουσία πλάνων
Ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της υπόθεσης παραμένει το περιεχόμενο του φορτίου της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Όπως έχει γίνει γνωστό, η έρευνα για το φορτίο είναι σε εξέλιξη εδώ και μήνες, αλλά οι καθυστερήσεις στην παράδοση κρίσιμων στοιχείων, όπως ο σκληρός δίσκος από τον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης, δημιουργούν εμπόδια στη διαλεύκανση. Ο συγκεκριμένος σκληρός δίσκος παραδόθηκε στα εγκληματολογικά εργαστήρια με καθυστέρηση 20 μηνών, γεγονός που πιθανώς καθιστά δύσκολη την ανάκτηση χρήσιμων δεδομένων.
Ο Νίκος Ευαγγελάτος, αναφερόμενος στην υπόθεση, εξέφρασε την απορία του: «Πώς είναι δυνατόν η εμπορική αμαξοστοιχία να πέρασε από 15 κάμερες και να μην υπάρχει ούτε ένα πλάνο της;» Συμπλήρωσε μάλιστα ότι «μπορεί να είναι συγκυρία, μπορεί να είναι και κάτι άλλο…», αφήνοντας αιχμές για πιθανές παραλείψεις ή σκοπιμότητες.
Η φονική έκρηξη και το “κλειδί” της έρευνας
Σύμφωνα με τις αναλύσεις του, η έκρηξη ήταν τόσο ισχυρή που μόνο μια καύσιμη ύλη θα μπορούσε να την προκαλέσει. Αναλύοντας τις εικόνες από τα συντρίμμια, ο κ. Λακαφώσης ανέφερε: «Όταν είδαμε όλο το σχήμα, είδαμε πως οι ποσότητες ήταν μεγαλύτερες. Οι χημικές αναλύσεις έγιναν αργότερα, και αυτά τα βίντεο είναι πολύ σημαντικά γιατί είναι επιστημονικά δεδομένα».
Αναλύσεις και εκτιμήσεις για το φορτίο
Ο κ. Λακαφώσης τόνισε ότι οι αρχικές εκτιμήσεις βασίστηκαν σε επιστημονικά δεδομένα, σημειώνοντας: «Δώσαμε τις αρχικές συνθήκες για την επιστημονική απεικόνιση και δοκιμάσαμε διαφορετικά υλικά, αλλά το αποτέλεσμα δείχνει ότι πρόκειται για ποσότητες περίπου 3-3,5 τόνων καυσίμου».
Συμπεράσματα και ανοιχτά ερωτήματα
Παρά τις εκτενείς έρευνες, πολλά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα σχετικά με το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, την αιτία της έκρηξης και την απουσία πλάνων από το σύστημα παρακολούθησης. Η υπόθεση εξακολουθεί να προκαλεί έντονο ενδιαφέρον, με τη φωνή της κοινωνίας να ζητά διαφάνεια και δικαίωση για τη σιδηροδρομική τραγωδία που σημάδεψε τη χώρα.
Τέμπη: Καύσιμη ύλη 3,5 τόνων φέρεται να φόρτωσαν στην εμπορική αμαξοστοιχία πριν την σύγκρουση και την έκρηξη
Δεν έχει επουλωθεί ούτε στο ελάχιστο, όπως φαίνεται, το «τραύμα» που σημάδεψε το πανελλήνιο στις 28 Φεβρουαρίου 2023, στα Τέμπη, όπου συγκρούστηκαν δύο αμαξοστοιχίες με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο 57 άνθρωποι.
Νέα στοιχεία για την υπόθεση δόθηκαν στη δημοσιότητα αναφορικά με το παράνομο φορτίου που φέρεται να προκάλεσε την πυρκαγιά.
Μετά τα ηχητικά ντοκουμέντα που «βγήκαν στο φως» 2 χρόνια μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, δημιουργήθηκε κύμα αντιδράσεων με αποτέλεσμα χτες (26.01.2025) χιλιάδες κόσμος να συγκεντρωθεί στο Σύνταγμα, σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας αλλά και σε πολλές πρωτεύουσες του εξωτερικού σε μία διαδήλωση, στην οποία ο λαός ζητά δικαιοσύνη.
Στην εκπομπή Live News σήμερα Δευτέρα, παρουσιάστηκε μία σειρά νέων στοιχείων για το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία. Πιθανόν να πρόκειται για παράνομη καύσιμη ύλη σε μεγάλη ποσότητα, που ήταν ικανή να προκαλέσει το τεράστιο πύρινο «μανιτάρι» που κατέκαψε το κυλικείο και το δεύτερο βαγόνι του επιβατηγού.
Ήδη από τις αρχές Μαρτίου του 2023 λίγες μόνο μέρες μετά τη μετωπική σύγκρουση των τρένων, η εκπομπή είχε εστιάσει στη φονική έκρηξη. Ο μηχανολόγος, αεροναυπηγός, μηχανικός, Κώστας Λακαφώσης, είχε αποκλείσει τα αρχικά σενάρια για την έκρηξη.
«Κλειδί» στην πρόκληση τις πυρκαγιάς ήταν το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Το υλικό που προκάλεσε αυτή την ισχυρότατη έκρηξη μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων. Μόνο μια καύσιμη ύλη θα μπορούσε να προκαλέσει αυτές τις σκηνές στο σημείο. Και όπως φαίνεται από τότε, 23 μήνες μετά, ισχύουν ακριβώς τα ίδια.
«Όταν είδαμε όλο το σχήμα, είδαμε πως οι ποσότητες ήταν μεγαλύτερες. Οι χημικές αναλύσεις έγιναν αργότερα, και αυτά τα βίντεο είναι πολύ σημαντικά γιατί είναι επιστημονικά δεδομένα. Τα πλάνα(της εμπορικές αμαξοστοιχίας) έπρεπε να υπήρχαν στο επίσημο σύστημα του ΟΣΕ.
Είμαστε σίγουροι και έχουμε αποδείξεις πως πέντε άτομα πέθαναν από τη φωτιά. Η φωτιά κάλυψε το κυλικείο και μία δεύτερη φωτιά πήγε στο άλλο βαγόνι. Με αυτά τα δεδομένα γνωρίζουμε τί συνέβη στον καθένα. Το κυλικείο έγινε μία άμορφη μάζα. Από το κυλικείο έχουμε 6 επιζώντες που πρόλαβαν να φύγουν. 25 άνθρωποι πέθαναν στο κυλικείο», είπε ο Κώστας Λακαφώσης
Αναφορικά με την εύφλεκτη ύλη δήλωσε: «Η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε στις 3 πρώτες πλατφόρμες λαμαρίνες. Αφήνεται ένα κενό στην αρχή και στο τέλος. Σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς, η εκτίμησή μας ήταν για 2.000 κιλά(καυσίμου) βλέποντας από μπροστά την πυρόσφαιρα, αλλά τώρα έχουμε καταλήξει πως δεν ψάχνουμε για κάτι που είναι παραπάνω από 3-3.5 τόνους το πολύ.
Δεν ψάχνουμε για μεγάλους τόνους. Αν είναι ένα καύσιμο που το παίρνεις σαν διαλύτη και το κάνεις βενζίνη μπορεί να φτάσει η τιμή 5-7.000 ευρώ ανά δρομολόγιο. Τώρα μιλάμε για εικασίες. Οι πλαστικές δεξαμενές είναι ένας τρόπος να το γεμίσει πολύ γρήγορα. Τώρα σταματάνε οι εικασίες. Δώσαμε τις αρχικές συνθήκες(για την επιστημονική απεικόνιση), δοκιμάσαμε και τα έλαια σιλικόνης αλλά δεν μας έδωσαν τέτοια ανάφλεξη(πολλή θερμοκρασία, μεγάλα νέφη). Αποδεικνύεται πως το αποτέλεσμα προκύπτει για 3-3.5.000 κιλά καυσίμου».
Σε εκκρεμότητα η πραγματογνωμοσύνη του ΕΜΠ
Όλα αυτά εν αναμονή του πορίσματος από το Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας που αναμένεται να δρομολογήσει νέες εξελίξεις.
Φαίνεται πάντως ότι έχει βρεθεί μια πιθανή λύση του μυστηρίου, με τη χρήση πολύ εξελιγμένων μεθόδων υπολογιστικής ρευστοδυναμικής. Πανεπιστήμια του εξωτερικού εργάζονται εντατικά και σε μερικές εβδομάδες αναμένεται να έχουν καταλήξει σε τελικά συμπεράσματα. Εν αναμονή των τελικών ανακοινώσεων των ερευνητικών ομάδων, το θολό τοπίο φαίνεται σιγά – σιγά πως αρχίζει να ξεδιαλύνει.
Το αίτημα για πλήρη διαλεύκανση των αιτιών του πολύνεκρου δυστυχήματος και ο καταλογισμός ευθυνών είναι καθολικό. Το απέδειξαν οι χθεσινές συγκεντρώσεις και οι δηλώσεις του κόσμου που έδωσε το «παρών».
«Δεν είμαστε μόνο 57 οικογένειες»
Στην εκπομπή Live News μίλησε η Αναστασία Πλακιά, που «έχασε» τις δίδυμες αδερφές της και την πρώτη της ξαδέρφη το βράδυ της 23ης Φεβρουαρίου.
«Τα κορίτσια δολοφονήθηκαν. Οι συγγενείς καταλαβαίνουν πως είναι να χάνεις έναν άνθρωπο μέσα σε 20 λεπτά. Γνώρισα αδέρφια θυμάτων και έχουμε όλοι το ίδιο κενό. Το κενό δεν θα γεμίσει ποτέ. Η δικαιοσύνη θα ήταν να γυρίσουμε και να τους βρούμε σπίτι. Τουλάχιστον ας αποδοθεί δικαιοσύνη ηθικά. Δολοφονήσαν 57 άτομα δύο φορές, μία τότε στα τρένα και μία με την συγκάλυψη, και μας ζητούν να μην βγαίνουμε και να μην φωνάζουμε. Δεν είμαστε 57 οικογένειες, έχουμε όλη την Ελλάδα και όλους του Έλληνες του εξωτερικού. Αν όλα λειτουργούσαν σωστά εκείνο το βράδυ θα είχαμε τους ανθρώπους μας στην αγκαλιά μας», είπε η Αναστασία Πλακιά.
Και συμπλήρωσε: «Δεν φοβάμαι για την συγκάλυψη αλλά οργίζομαι. Όπως όλοι, ο αδερφός και ο σύζυγος της Αθηνάς. Είμαστε εξοργισμένοι. Έχω αποδείξει τι εννοώ, όπως όλοι με τη λέξη συγκάλυψη. Γιατί έτρεξαν να μπαζώσουν εκείνο το βράδυ και τι; Να πετάξουν τις αδερφές μου που; Βρήκαμε οστά των αδερφών μου στο κουλούρι εκεί που πάνε τα συντρίμμια. Γιατί τα μετέφεραν; Μετά από 2 χρόνια δεν μας έχουν πει την αλήθεια και ας μας αφήσουν να πενθήσουμε όπως αρμόζει. Δεν μας αφήνουν να πενθήσουμε εδώ και2 χρόνια.
Μου φαίνεται σαν χτες δεν διανοούμαι ότι μιλάω για δυο χρόνια. Νιώθω ότι είναι ένα κακό όνειρο. Έχω χάσει το μέλλον μου τις ελπίδες μου. Μου λένε να ζήσω χωρίς εκείνες και προσπαθώ αλλά πως; Σκέφτομαι συνέχεια ότι εγώ είμαι εδώ και αυτές δεν είναι στην Θεσσαλονίκη να τελειώσουν τη σχολή τους όπως όλοι. Το γιατί δεν θα φέρει τίποτα πίσω αλλά αν το μάθουμε δεν θα χρειαστεί να το ζήσει κανείς ξανά».
Πηγή