ΜΕΓΑΛΟ ΣΟΚ: Ο Θόδωρος Αδαμόπουλος είναι Νεκρός

February 13, 2025

ΜΕΓΑΛΟ ΣΟΚ: Ο Θόδωρος Αδαμόπουλος είναι Νεκρός


Διαφ.

Ο Θόδωρος Αδαμόπουλος, μια εμβληματική μορφή του ελληνικού κινηματογράφου και βασικός πυλώνας της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, έφυγε από τη ζωή στις 12 Ιανουαρίου σε ηλικία 91 ετών. Η αφοσίωσή του στο έργο της Ταινιοθήκης και η ακατάπαυστη προσπάθειά του για τη διάσωση και την αποκατάσταση της φιλμικής μνήμης τον κατέστησαν πρωτοπόρο στο χώρο του ελληνικού πολιτισμού.

Η συμβολή του στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Ο Θόδωρος Αδαμόπουλος, στενός συνεργάτης της Αγλαΐας Μητροπούλου, αφιέρωσε περισσότερα από 50 χρόνια στην ανάπτυξη και τη διατήρηση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Με αφοσίωση, ανέλαβε τη διεύθυνση του ιδρύματος και συνέβαλε καθοριστικά στη δημιουργία μιας πλούσιας κινηματογραφικής συλλογής. Παράλληλα, εργάστηκε ακούραστα για την αποκατάσταση ιστορικών ελληνικών βωβών ταινιών, παρέχοντας την αναγκαία τεχνογνωσία για τη διάσωση του ελληνικού κινηματογράφου.

Σε συνεργασία με τον Νίκο Κούνδουρο, οραματίστηκε τη μόνιμη εγκατάσταση της Ταινιοθήκης στον Κεραμεικό και τη σταθερή χρηματοδότησή της. Αν και το όνειρο αυτό δεν εκπληρώθηκε στη ζωή του, η προσπάθειά του έθεσε τις βάσεις για τη διαχρονική λειτουργία του ιδρύματος. Η εμβληματική στέγη της Ταινιοθήκης στην οδό Κανάρη υπήρξε το δεύτερο σπίτι για γενιές κινηματογραφιστών, οι οποίοι άντλησαν έμπνευση και στήριξη από το έργο του.

Η σκηνοθετική του διαδρομή και οι καλλιτεχνικές του αναζητήσεις

Εκτός από το έργο του στην Ταινιοθήκη, ο Θόδωρος Αδαμόπουλος υπήρξε ένας ταλαντούχος σκηνοθέτης με πλούσια φιλμογραφία. Σκηνοθέτησε ταινίες μικρού μήκους, όπως τη βραβευμένη «Η Ρόδα» (1964), και ντοκιμαντέρ που αναδεικνύουν την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά, όπως το «Ζαγορίτικο πανηγύρι» (1973) και το «Καβάλα 74» (1975). Το έργο του συνδύαζε την ευαισθησία της λαογραφικής προσέγγισης με τη σύγχρονη τεχνική του σινεμά ντιρέκτ, αφήνοντας μια μοναδική καλλιτεχνική παρακαταθήκη.

Η κριτική, όπως επισημαίνει η Αγλαΐα Μητροπούλου στο βιβλίο της «Ελληνικός Κινηματογράφος», δεν κατάφερε πάντοτε να αναγνωρίσει το πρωτοποριακό πνεύμα του. Παράλληλα, η αφοσίωσή του στην Ταινιοθήκη περιόρισε τη δυνατότητά του να αναπτύξει περαιτέρω τη σκηνοθετική του πορεία, όμως κάθε έργο του φέρει τη σφραγίδα της διορατικότητας και της καλλιτεχνικής του ωριμότητας.

Μια ζωή αφιερωμένη στη διάσωση της φιλμικής μνήμης

Ο Θόδωρος Αδαμόπουλος ήταν ο πρώτος επιστήμονας στην Ελλάδα που εξειδικεύτηκε στη συντήρηση και την αποκατάσταση κινηματογραφικών ταινιών. Με συμμετοχές σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια, διαλέξεις και δημοσιεύσεις, προσέφερε πολύτιμες γνώσεις στον τομέα της διάσωσης της φιλμικής μνήμης. Η συμβολή του ήταν ανεκτίμητη στη διατήρηση της εθνικής κινηματογραφικής κληρονομιάς, ενώ αποτέλεσε έμπνευση για τις επόμενες γενιές δημιουργών και συντηρητών.

Το τέλος μιας δημιουργικής πορείας

Ο Θόδωρος Αδαμόπουλος έμεινε ενεργός μέχρι το τέλος της ζωής του, κατέχοντας τη θέση του προέδρου της Γενικής Συνέλευσης της Ταινιοθήκης. Η απώλειά του αφήνει ένα δυσαναπλήρωτο κενό στον ελληνικό πολιτισμό. Η κηδεία του θα πραγματοποιηθεί στις 14 Ιανουαρίου στην Αμάρυνθο της Εύβοιας, στο μέρος όπου αναπαύεται και η σύζυγός του, Τασία Μπαλαρούτσου.

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, μέσω της προέδρου της Μαρίας Κομνηνού, του Διοικητικού Συμβουλίου, της Γενικής Συνέλευσης και των εργαζομένων της, εξέφρασε θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του, αποχαιρετώντας έναν άνθρωπο που αφιέρωσε τη ζωή του στη διάσωση και την ανάδειξη του ελληνικού κινηματογράφου.

Αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στον Μπρούνο Γκανζ

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδας «τιμά» τον Μπορύνο Γκανζ.

Με αφορμή τον θάνατο του Μπρούνο Γκανζ που έφυγε από τη ζωή πριν από έναν μήνα, σε ηλικία 78 ετών, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος τιμά την μνήμη του σπουδαίου Ελβετού ηθοποιού με ένα αφιέρωμα στο έργο του από τις 28/2 έως τις 5/3.

Συνειδητά αντιστάρ, ο μεγάλος καλλιτέχνης του κινηματογράφου αλλά και του θεάτρου που χαρακτηρίστηκε ο σημαντικότερος εν ζωή γερμανόφωνος ηθοποιός, ταυτίστηκε ιδιαίτερα με ρόλους ανθρώπων που αντιμετωπίζουν βαθιές κρίσεις και διλήμματα.

Ο Μπρούνο Γκανζ, ο έκπτωτος, για χάρη του έρωτα, άγγελος στο διχοτομημένο Βερολίνο στην ταινία του Βιμ Βέντερς «Τα φτερά του έρωτα», ο ηθοποιός με το ζεστό χαμόγελο και το εκφραστικό βλέμμα, που κατάφερε με τις λεπτές αποχρώσεις της ερμηνείας του να κάνει «τρισδιάστατο» και ανθρώπινο ακόμα και αυτόν τον Αδόλφο Χίτλερ στην «Πτώση» (2004), γεννήθηκε στις 22 Μαρτίου του 1941.

Στην καριέρα του δούλεψε σε μια τεράστια γκάμα ρόλων με μερικούς από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες της εποχής του, όπως τους Βιμ Βέντερς, Φράνσις Φορντ Κόπολα, Ερίκ Ρομέρ, Βέρνερ Χέρτζογκ, αλλά και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, με τον οποίο συνεργάστηκε και στη Σκόνη του χρόνου (2008).

Ο Βιμ Βέντερς.

Στη θεατρική σκηνή είχε παίξει σε πολλά έργα, όπως των Γιόχαν Βόλφγκανγκ Γκαίτε, Σον Ο’Κέισι, Ευρυπίδη (ενσάρκωσε τον Πενθέα στις «Βάκχες»), ενώ ο ίδιος είχε ιδρύσει με τον Πέτερ Στάιν τη βερολινέζικη «Σάουμπινε».

Ο Γκανζ εργαζόταν ακατάπαυστα ως το τέλος. Οι πιο πρόσφατες κινηματογραφικές του εμφανίσεις περιλαμβάνουν το «Σπίτι που Εχτισε ο Τζακ» του Λαρς φον Τρίερ και τη «Fortuna» ( Germinal Roaux, Eλβετία-Βέλγιο), που η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, παρουσίασαν πριν λίγο καιρό σε πρεμιέρα.

Στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης θα προβληθούν οι ταινίες «Ένας αμερικάνος φίλος» (1977) και «Τα φτερά του έρωτα» (1987) του Βιμ Βέντερς και η βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες «Μια αιωνιότητα και μια μέρα» (1998) του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία συνεργάστηκαν οι δύο θρυλικές αυτές μορφές του ευρωπαϊκού κινηματογράφου.

Το Σάββατο 2/3, ο θεωρητικός, κριτικός κινηματογράφου και σκηνοθέτης Νίκος Σαββάτης θα προλογίσει την ταινία «Ένας αμερικάνος φίλος» (19.00) ενώ στην αμέσως επόμενη προβολή η Μαρία Κομνηνού, καθηγήτρια ΕΚΠΑ και πρόεδρος ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, θα προλογίσει την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Μία αιωνιότητα και μία μέρα» ( 21.30).

Τέλος, πρωτοβουλίες σαν κι αυτή βοηθούν στην ανάδειξη της τέχνης και της προβολής του Μπρούνο Γκανζ.


Πηγή

Διαβάστε επίσης: