
Πρoσoχή: Αυτοί οι οδηγοί πρέπει να βάλουν ένα μεγάλο «Σ» στο τζάμι του αυτοκινήτου τους, τα τσουχτερά πρόστιμα
Ένα βίντεο που κυκλοφόρησε στο TikTok και απέσπασε χιλιάδες προβολές παρουσιάζει ένα αυτοκίνητο με το γράμμα «Σ» στο παρμπρίζ του, αντί για το γνωστό «Ν», προκαλώντας απορία στους χρήστες για τη σημασία του συγκεκριμένου συμβόλου. Το γράμμα αυτό όμως δεν αποτελεί τυχαία επιλογή, καθώς σχετίζεται με τις πρόσφατες αλλαγές στο σύστημα έκδοσης αδειών οδήγησης στην Ελλάδα.
Το νέο πλαίσιο για υποψήφιους οδηγούς και η έννοια του «Σ»
Στο τέλος του 2021, η κυβέρνηση προχώρησε σε νομοθετική αναμόρφωση του πλαισίου που αφορά την εκπαίδευση, θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εξέταση των νέων υποψήφιων οδηγών. Στο πλαίσιο αυτό εισήγαγε μια νέα μορφή προσωρινής άδειας οδήγησης, η οποία επιτρέπει σε 17χρονους να οδηγούν, υπό την προϋπόθεση ότι συνοδεύονται από ενήλικα οδηγό.
Η σχετική διάταξη δίνει τη δυνατότητα στους νέους υποψηφίους να κυκλοφορούν εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας όπου κατοικούν. Στην περίπτωση της Αττικής, η κυκλοφορία επιτρέπεται εντός των γεωγραφικών ορίων ολόκληρης της Περιφέρειας.
Για να συνοδεύσει τον νέο οδηγό, ο συνοδός πρέπει να έχει συμπληρώσει το 25ο έτος της ηλικίας του και να κατέχει άδεια οδήγησης για τουλάχιστον 5 χρόνια. Πρόκειται για μια σημαντική τομή, που επιχειρεί να εξοικειώσει σταδιακά τους νέους με την κυκλοφορία στους δρόμους, υπό εποπτεία.
Το διακριτικό «Σ» – Υποχρέωση και συμβολισμός
Στο πλαίσιο αυτής της ρύθμισης, η πολιτεία όρισε την υποχρεωτική χρήση του γράμματος «Σ», το οποίο προέρχεται από τη λέξη «συνοδός», και αντικαθιστά προσωρινά το κλασικό «Ν» (νέος οδηγός). Το διακριτικό σήμα πρέπει να έχει διαστάσεις 12 x 15 εκατοστά, να είναι λευκό με μαύρο γράμμα, και να τοποθετείται στη δεξιά άκρη της εσωτερικής πλευράς του πίσω παρμπρίζ.
@george_chs Τι θέλει να πει ο ποιητής;????????#fyp #fy #mpesfygamw #mpesfygamw #driver #fypシ゚viral ♬ DELULU by George Caney – George Caney
Ο οδηγός οφείλει να τοποθετεί το σήμα με τρόπο ώστε να είναι άμεσα ορατό από τα οχήματα που ακολουθούν. Η χρήση του αποτελεί σαφή ένδειξη ότι το όχημα οδηγείται από 17χρονο άτομο με παρουσία συνοδού και συμβάλλει στη διευκόλυνση της κυκλοφορίας και στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Μόλις ο νέος οδηγός συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του, η χρήση του σήματος «Σ» παύει να ισχύει, ανεξαρτήτως του αν συνεχίζει να οδηγεί με συνοδό ή μόνος του. Στη θέση του τοποθετείται πλέον το γνωστό σε όλους «Ν», που παραμένει για ένα διάστημα, όπως ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ως ένδειξη της περιορισμένης εμπειρίας του οδηγού.
Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση επιχειρεί να εξισορροπήσει την ανάγκη εκμάθησης και πρακτικής άσκησης με την ασφάλεια, προωθώντας μια πιο σταδιακή και εποπτευόμενη είσοδο των νέων στον κόσμο της οδήγησης.
Μηχανικός αποκαλύπτει: Γι’ αυτό πας συνεργείο… κάθε τρεις και λίγο – Αυτό το κουμπί πρέπει να πατάς με το που μπαίνεις στο αυτοκίνητο
Αποκάλυψη μηχανικού για τη σωστή χρήση του συστήματος Start-Stop
Το σύστημα Start-Stop, το οποίο είναι σχεδιασμένο για να βελτιώνει την απόδοση καυσίμου και να μειώνει τις εκπομπές ρύπων, έχει κερδίσει δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια. Παρόλα αυτά, το σύστημα ενδέχεται να επιταχύνει τη φθορά του κινητήρα και άλλων μηχανικών εξαρτημάτων, καθώς ενεργοποιεί και απενεργοποιεί τον κινητήρα σε κάθε στάση του οχήματος. Σύμφωνα με τον έμπειρο μηχανικό Scotty Kilmer, η μεγαλύτερη φθορά στον κινητήρα συμβαίνει κατά την εκκίνηση, όταν το λάδι δεν έχει ακόμα κυκλοφορήσει και λιπαίνει τα κρίσιμα μέρη του κινητήρα.
Η Λύση: Απενεργοποίηση του συστήματος Start-Stop
Για να μειωθεί η φθορά και να παραταθεί η διάρκεια ζωής του κινητήρα, ο Kilmer προτείνει στους οδηγούς να απενεργοποιούν το σύστημα Start-Stop, ειδικά σε περιοχές με συχνές στάσεις και εκκινήσεις. Αυτό μπορεί να γίνει πατώντας το κουμπί με το σύμβολο ‘A’ μέσα σε κύκλο, το οποίο συνήθως βρίσκεται στο ταμπλό του αυτοκινήτου. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το σύστημα Start-Stop ενεργοποιείται αυτόματα όταν ξεκινά το όχημα, και οι οδηγοί θα πρέπει να το απενεργοποιούν χειροκίνητα κάθε φορά.
Το σύστημα Start-Stop απαιτεί επίσης μια καλά φορτισμένη μπαταρία, καθώς η εκκίνηση του κινητήρα καταναλώνει αρκετή ενέργεια. Αν η μπαταρία είναι χαμηλή, το σύστημα μπορεί να μην λειτουργήσει σωστά, αυξάνοντας την καταπόνηση του κινητήρα και των σχετικών εξαρτημάτων.
Πώς λειτουργεί το σύστημα Start-Stop
Το σύστημα Start-Stop ενεργοποιείται αυτόματα όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κατάσταση αδράνειας, όπως κατά την αναμονή σε φανάρια ή σε κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η διαδικασία περιλαμβάνει τα εξής δύο βήματα: παύση της λειτουργίας του κινητήρα όταν το αυτοκίνητο σταματά και ο οδηγός πατά φρένο, βάζει το κιβώτιο σε νεκρά και αφήνει τον συμπλέκτη. Επανεκκίνηση του κινητήρα όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι από το φρένο ή πατά τον συμπλέκτη, όπου το σύστημα επανεκκινεί τον κινητήρα άμεσα, ώστε το όχημα να είναι έτοιμο να κινηθεί.
Το σύστημα Start-Stop βασίζεται σε ειδικούς αισθητήρες και μια ενισχυμένη μίζα που μπορεί να διαχειριστεί τις συχνές εκκινήσεις. Επιπλέον, χρησιμοποιούνται πιο ισχυρές μπαταρίες, όπως αυτές τύπου AGM (Absorbent Glass Mat) ή EFB (Enhanced Flooded Battery), για την παροχή της απαιτούμενης ενέργειας.
Πλεονεκτήματα του συστήματος Start-Stop
Η κύρια ιδέα πίσω από το σύστημα είναι η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, ειδικά σε συνθήκες αστικής οδήγησης. Η εξοικονόμηση καυσίμου μπορεί να φτάσει το 5%-10%, ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης και τις συνθήκες κυκλοφορίας. Η διακοπή λειτουργίας του κινητήρα κατά τη διάρκεια της αδράνειας συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών CO2. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε πόλεις με αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Τέλος, τα αυτοκίνητα με σύστημα Start-Stop συμμορφώνονται ευκολότερα με τα σύγχρονα πρότυπα εκπομπών, γεγονός που τα καθιστά πιο φιλικά προς το περιβάλλον.
Πιθανές αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή του κινητήρα και των μηχανικών μερών
Παρόλο που το σύστημα Start-Stop έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί αποτελεσματικά, υπάρχουν ενδείξεις,σύμφωνα με μηχανικούς, ότι η συχνή επανεκκίνηση του κινητήρα μπορεί να έχει κάποιες αρνητικές συνέπειες. Η μίζα ενός αυτοκινήτου με Start-Stop μπορεί να έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να αντέχει περισσότερους κύκλους εκκίνησης από μια συμβατική μίζα, παρόλα αυτά, η αυξημένη χρήση μπορεί να προκαλέσει πρόωρη φθορά, ιδιαίτερα αν το σύστημα χρησιμοποιείται σε έντονες συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται σε συστήματα Start-Stop είναι πιο ανθεκτικές, αλλά το συνεχές φορτίο από τις εκκινήσεις και τη λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων μειώνει τη διάρκεια ζωής τους. Η αντικατάσταση μιας τέτοιας μπαταρίας είναι πολύ πιο δαπανηρή σε σχέση με τις συμβατικές. Η συχνή εκκίνηση και διακοπή του κινητήρα μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη φθορά στα εσωτερικά μέρη του κινητήρα, όπως τα ρουλεμάν και τους κυλίνδρους.
Η φθορά αυτή επιδεινώνεται αν ο κινητήρας δεν έχει ζεσταθεί πλήρως. Κάθε φορά που ο κινητήρας εκκινεί, απαιτείται λίγος χρόνος για να κυκλοφορήσει ξανά το λάδι και να λιπανθούν τα μηχανικά μέρη. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη τριβή και φθορά, ειδικά κατά την κρύα εκκίνηση. Η συνεχής ενεργοποίηση και απενεργοποίηση του κινητήρα μπορεί να επηρεάσει τη θερμοκρασία λειτουργίας του, με αποτέλεσμα την αυξημένη καταπόνηση του συστήματος ψύξης. Τέλος, η επαναλαμβανόμενη εκκίνηση μπορεί να προκαλέσει επιπλέον πίεση στον στρόφαλο και στα εξαρτήματα του συστήματος ανάφλεξης, οδηγώντας σε μακροπρόθεσμη φθορά.
Συνοψίζοντας, ενώ το σύστημα Start-Stop προσφέρει οφέλη στην οικονομία καυσίμου και τη μείωση των εκπομπών, η συχνή χρήση του ενδέχεται να επιταχύνει τη φθορά του κινητήρα και άλλων μηχανικών μερών, σύμφωνα με τον Scotty Kilmer. Η τακτική συντήρηση, η χρήση υψηλής ποιότητας λιπαντικών και η απενεργοποίηση του συστήματος σε συνθήκες με συχνές στάσεις μπορούν να συμβάλουν στη μείωση αυτών των επιπτώσεων.
Πηγή