Θεσσαλονίκη: Αποκάλυψαν γλυπτό που δείχνει γυναίκα σε λεωφορείο

March 15, 2025

Σάστισε όλη ηΘεσσαλονίκη: Αποκάλυψαν γλυπτό που δείχνει γυναίκα σε λεωφορείο και όλοι ρωτούσαν το ίδιο πράγμα


Διαφ.

Η τοποθέτηση του γλυπτού «Γυναίκα σε λεωφορείο» στην πλατεία Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις, ανοίγοντας για ακόμη μία φορά τη δημόσια συζήτηση γύρω από την τέχνη στον αστικό χώρο. Το έργο, αν και επισήμως παρουσιάστηκε με την πρόθεση να εκπέμψει κοινωνικά και συμβολικά μηνύματα, βρέθηκε στο επίκεντρο της κριτικής, τόσο από το κοινό όσο και από χρήστες των κοινωνικών δικτύων.

Το έργο και η πρόθεση του καλλιτέχνη

Το γλυπτό του Μανώλη Τζομπανάκη, με ύψος 2,75 μέτρα, τοποθετήθηκε πρόσφατα στην καρδιά της Θεσσαλονίκης και παρουσιάστηκε επίσημα την Πέμπτη. Ο δημιουργός του περιέγραψε το έργο ως μια συμβολική αναπαράσταση των γυναικών που επιβιβάζονται ή αποβιβάζονται από λεωφορείο, μεταφέροντας όχι μόνο τα προσωπικά τους αντικείμενα αλλά και «ψυχικά βάρη». Η πρόθεση του καλλιτέχνη φαίνεται να εστιάζει στην αποτύπωση της καθημερινότητας με υπαινικτικό και υπαρξιακό τόνο.

Ωστόσο, η αισθητική προσέγγιση του έργου δεν βρήκε ευρεία αποδοχή. Πολλοί πολίτες στάθηκαν με σκεπτικισμό ή ακόμη και αμηχανία απέναντι στη μορφή του γλυπτού, δηλώνοντας πως αδυνατούν να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά που παραπέμπουν σε γυναικεία φιγούρα ή σε κάποια σύνδεση με λεωφορείο, όπως αναφέρει ο τίτλος.

Δείτε τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος:

Η δημόσια αντίδραση και η κρίση της αισθητικής

Τα κοινωνικά δίκτυα πλημμύρισαν με αρνητικά σχόλια αμέσως μετά την αποκάλυψη του έργου. Η κριτική επικεντρώθηκε κυρίως στη μορφή του γλυπτού, με πολλούς να αμφισβητούν όχι μόνο την αισθητική του αξία αλλά και τη συνοχή του με τον αστικό χώρο. Μεταξύ των σχολίων που κυριάρχησαν ήταν εκφράσεις όπως: «Δεν μοιάζει με γυναίκα», «Είναι αυτό γυναίκα σε λεωφορείο;», «Εγώ ούτε γυναίκα βλέπω, ούτε λεωφορείο, παρά μόνο ένα εξάμβλωμα» και «Με το ζόρι να συνηθίσουμε την κακογουστιά, την ασχήμια και την πνευματική διαστροφή του κάθε απίθανου τύπου που δηλώνει καλλιτέχνης».

Δείτε πολλές από τις αντιδράσεις των χρηστών στο X:

Η έντονη αντίδραση εγγράφεται σε μια ευρύτερη συζήτηση που έχει επανειλημμένα απασχολήσει την πόλη, καθώς πρόσφατα εκφράστηκαν αντιρρήσεις και για άλλα καλλιτεχνικά έργα, όπως αυτά που εκτέθηκαν στην Πινακοθήκη. Παρότι οι περιπτώσεις βανδαλισμού που καταγράφηκαν καταδικάστηκαν από το κοινό και τους θεσμούς, η γενική στάση απέναντι στη δημόσια τέχνη εξακολουθεί να αποκαλύπτει ένα έντονο ρήγμα μεταξύ καλλιτεχνικής πρόθεσης και κοινωνικής αποδοχής.

Το ερώτημα που παραμένει ανοιχτό είναι κατά πόσο τέτοια έργα ανταποκρίνονται στις αισθητικές, πολιτιστικές και συναισθηματικές ανάγκες των πολιτών. Το αν το γλυπτό του Μανώλη Τζομπανάκη θα κερδίσει εν καιρώ την αποδοχή του κοινού ή θα συνεχίσει να προκαλεί αντιπαραθέσεις, είναι κάτι που μόνο ο χρόνος θα δείξει.

Βρέθηκε αμύθητος θησαυρός από το 1600 μέσα σε άγαλμα εκκλησίας – Που και ποια είναι η αξία του

Σε αυτήν την εκκλησία ο Προτεστάντης Μεταρρυθμιστής έδωσε τα τελευταία τέσσερα κηρύγματά του, το 1546

συντηρητές σε μια διάσημη γοτθική εκκλησία στη Γερμανία ανακάλυψαν μια «τεράστια περιουσία» που ήταν κρυμμένη στο πόδι ενός αγάλματος πριν από σχεδόν 400 χρόνια.

Ο θησαυρός – τέσσερις τσάντες νομισμάτων από το 1600 – πιθανότατα κρύφτηκε κατά τη διάρκεια του Τριακονταετούς Πολέμου, όταν οι Σουηδοί στρατιώτες λεηλατούσαν συχνά την περιοχή.

Η ανακάλυψη είναι μια «απίστευτη ιστορία», δήλωσε στο Live Science ο Ουλφ Ντράγγκερ, επιμελητής και επικεφαλής του τμήματος στο κρατικό υπουργικό συμβούλιο νομισμάτων της Σαξονίας-Άνχαλτ στη Γερμανία.

Οι συντηρητές, οι οποίοι εντόπισαν το εύρημα τον Μάιο του 2022 αλλά δεν το ανακοίνωσαν μέχρι τον Νοέμβριο του 2024, αποκάλυψαν τα νομίσματα στην εκκλησία του Αγίου Ανδρέα, μια γοτθική εκκλησία στο Eisleben, μια πόλη στο ανατολικό-κεντρικό κρατίδιο της Σαξονίας-Άνχαλτ. Αυτή η εκκλησία είναι όπου ο Μαρτίνος Λούθηρος, ο Προτεστάντης Μεταρρυθμιστής που έγραψε τις «Ενενήντα πέντε Θέσεις» κατά της διαφθοράς στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, έδωσε τα τελευταία τέσσερα κηρύγματά του, το 1546.

Περίπου 100 χρόνια αργότερα, περίπου το 1640, κάποιος χρησιμοποίησε την εκκλησία ως ασφαλές καταφύγιο για να κρύψει την περιουσία του. Έβαλαν τα τέσσερα «διογκωμένα πορτοφόλια» που περιείχαν 816 νομίσματα σε μια κοιλότητα σε ένα πόδι ενός αγάλματος από ψαμμίτη, το οποίο είναι μέρος ενός επιταφίου για μια κόμισσα και έναν κόμη.

Τα πιο πολύτιμα χρυσά νομίσματα ήταν τυλιγμένα σε χαρτί και επισημασμένα με τρόπο που να δείχνει ότι τα χρήματα ανήκαν στο θησαυροφυλάκιο της εκκλησίας.

Πόσο άξιζε ο θησαυρός;

Για να θέσουμε τον θησαυρό στο πλαίσιο, ένας επιτυχημένος ανθρακωρύχος του 17ου αιώνα στην περιοχή κέρδιzε περίπου 1 τάλιρο, ή 24 πένες, κάθε εβδομάδα, δήλωσε ο Ντράγκερ. Μια λίβρα (0,45 κιλά) βουτύρου κοστίζει περίπου 3 πένες και δύο ρέγγες κοστίζουν δύο πένες. Εκτός από τα χρυσά και ασημένια νομίσματα, ο θησαυρός περιέχει περίπου 800 πένες.

Οι ερευνητές σχεδιάζουν τώρα να μελετήσουν κάθε νόμισμα ξεχωριστά και να τεκμηριώσουν τα ευρήματά τους στο διαδίκτυο και στο Μουσείο Τέχνης Moritzburg στο Halle. Θα παρουσιάσουν επίσης τα ευρήματά τους στην εκκλησία του Αγίου Ανδρέα.


Πηγή

Διαβάστε επίσης: