
Τέλος το κακό μάτι & η γλωσσοφαγιά: Αυτό θα λέτε όταν νιώθετε ματιασμένοι – Η ισχυρή προσευχή του Μεγάλου Βασιλείου κατά της βασκανίας
Με το κακό μάτι επηρεάζεται αρνητικά ένας άνθρωπος, εξαιτίας του φθόνου, μονάχα με ένα βλέμμα από έναν άλλο άνθρωπο, σύμφωνα με την Εκκλησία και η διαδικασία αυτή, αλλά και οι προτεινόμενοι τρόποι αντιμετώπισής της, διαφέρει από τόπο σε τόπο.
Η βασκανία είναι βαθιά ριζωμένη στην ελληνική παράδοση από αρχαιοτάτων χρόνων, όπως και σε παραδόσεις άλλων λαών, όπως είναι οι Αιγύπτιοι και οι Εβραίοι, αναφέρει η Παλαιά Διαθήκη.
Η Εκκλησία δεν αρνείται την ύπαρξη της βασκανίας, απλά δεν τη θεωρεί πρόληψη και δεισιδαιμονία. Την αποδίδει στην επέμβαση του πονηρού πνεύματος και τη θεωρεί έργο του διαβόλου ως αποτέλεσμα φθόνου.
Η Εκκλησία θεωρεί όλους τους λαϊκούς τρόπους ξεματιάσματος μη έγκυρους, υπογραμμίζοντας ότι “και αυτό διότι τα συνεχή ματιάσματα και ξεματιάσματα χαροποιούν το διάβολο αφού ασχολούνται συνέχεια με αυτόν και αυτός είναι ο σκοπός του ιδίου”.
Παράλληλα, ισχυρίζεται ότι αυτό που χρειάζεται να έχει κάθε άτομο πάνω του είναι να φορά τον σταυρό του και να έχει δυνατή πίστη, η οποία είναι και το όπλο του σε οτιδήποτε κακό.
Η ευχή κατά του κακού ματιού
Η ευχή κατά της βασκανίας του Μεγάλου Βασιλείου του Ουρανοφάντορος Επισκόπου Καισαρείας πρέπει να διαβάζεται αποκλειστικά και μόνο από τον ιερέα και όχι από κάποιον λαϊκό:
Κύριε ο Θεός ημών, ο Βασιλεύς των αιώνων, ο Παντοκράτωρ και Παντοδύναμος. Ο ποιων πάντα και μετασκευάζων μόνω τω βούλεσθαι. Ο εν την επταπλάσιον καμίνον και την φλόγα την εν Βαβυλώνι εις δρόσον μεταβαλων και τους αγίους σου τρεις παίδας σώους διαφύλαξας.
Ο Ιατρός και Θεραπευτής των ψυχών ημών, η ασφάλεια των εις σε ελπιζόντων. Σού δεόμεθα και σε παρακαλούμεν, αποστησον, φυγάδευσον και απέλασον πάσαν διαβολικήν ενέργειαν, πάσαν σατανικήν έφοδο και πάσαν επιβουλήν, περιέργειαν τε πονηράν και βλάβην και οφθαλμών βασκανίαν των κακοποιών και πονηρών ανθρώπων από του δούλου σου ( τούδε). Και ή υπό ωραιότητος ή ανδρείας ή ευτυχίας ή ζήλου και φθόνου ή βασκανίας συνέβη, αυτός, φιλάνθρωπε Δέσποτα, έκτεινον την κραταίαν σου χείρα και τον βραχίονά σου τον ισχυρόν και ύψιστον και επισκόπων επισκόπησον το πλάσμα σου τούτο.
Και καταπεμψον αυτώ άγγελον κραταιόν, ειρηνικόν, ψυχής και σώματος φύλακα, ος επιτιμήσει. Και απελάσει απ’ αυτού πάσαν βλάβην, πάσαν πονηράν βουλήν, πάσαν φαρμακείαν και βασκανίαν των φθονερών ανθρώπων. Και υπό σου ο σος ικέτης φρουρούμενος μετ’ ευχαριστίας ψάλλει σοι, Κύριος εμοί βοηθός και ου φοβηθήσομαι τι ποιήσει μοί άνθρωπος, και πάλιν ου φοβηθήσομαι κακά, ότι συ μετ’ εμού ει ότι συ ει ο Θεός, κραταίωμά μου, ισχυρός, εξουσιαστής, αρχών ειρήνης, Πατήρ του μέλλοντος αιώνος.
Ναί, Κύριε ο Θεός ημών, φείσαι του πλάσματός σου, και ρύσαι τον δούλο σου (δείνα) από πάσης βλάβης, από πάσης επηρείας και από πάσης βασκανίας και ανώτερον αυτόν και ημάς παντός κακού διαφύλαξον, πρεσβείαις της υπερευλογημένης ενδόξου, Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και αειπαρθένου Μαρίας, των φωτοειδών Αρχαγγέλων και πάντων σου των αγίων. Αμήν.
Πως αντιμετωπίζεται το κακό μάτι
Σε περίπτωση βασκανίας να διαβάζετε Ψαλμούς από το Ψαλτήριον και να πίνετε από τον Μεγάλο Αγιασμό που φυλάτε στο Εικονοστάσιον σας. Να μην καταφεύγετε σε ιδιόμορφα ξεματιάσματα χρησιμοποιώντας μάλιστα και σύνεργα, καταλήγει η Εκκλησία.
Ξεμάτιασμα: Η πιο δυνατή προσευχή της γιαγιάς για να διώξεις το κακό το μάτι με την πρώτη – Τι λέει η εκκλησία
Η πίστη στο μάτιασμα, δηλαδή η ιδέα ότι το φθονερό βλέμμα κάποιου μπορεί να προκαλέσει δυσάρεστες συνέπειες, όπως πονοκέφαλο, αίσθημα αδυναμίας, ακόμη και εμετό, αποτελεί μέρος της λαϊκής παράδοσης και παραμένει ζωντανή στην Ελλάδα αλλά και σε πολλούς άλλους πολιτισμούς. Στην Ελλάδα, η τελετουργία του ξεματιάσματος μεταδίδεται από γενιά σε γενιά ως γνώση που προστατεύει τον ματιασμένο από την αρνητική ενέργεια, η οποία πιστεύεται ότι προκαλείται από τον φθόνο.
Η Πεποίθηση του “Ματιάσματος” στην Παράδοση και την Εκκλησία: Εξηγήσεις και Στάσεις Επιστήμης και Θρησκείας
Από τις ματόχαντρες και τα φυλαχτά μέχρι τον ψεκασμό με νερό και την προσευχή, οι μέθοδοι προστασίας από το κακό μάτι είναι ποικίλες και βαθιά ριζωμένες στην κουλτούρα, ενώ οι εκφράσεις φτου να μην σε ματιάσω ή φτου για το καλό αποτελούν καθημερινές πρακτικές προληπτικής σημασίας. Η παρουσία της πεποίθησης του ματιάσματος είναι επίσης εμφανής σε μεγάλες θρησκείες, όπου θεωρείται ως πιθανή έκφραση του κακού, συνδέοντας την πίστη με την αποτροπή κάθε κακόβουλης ενέργειας.
Η Επιστημονική Εξήγηση για το Μάτιασμα
Η επιστημονική κοινότητα προσεγγίζει το μάτιασμα μέσα από μια διαφορετική οπτική γωνία. Θεωρεί ότι τα συμπτώματα που εμφανίζονται λόγω ματιάσματος έχουν ψυχοσωματική αιτία: το άγχος και η πίεση εντείνονται από την αίσθηση ότι κάποιος μας επηρεάζει αρνητικά, οδηγώντας σε σωματικά συμπτώματα, όπως οι πονοκέφαλοι ή η ναυτία. Οι ψυχολόγοι εξηγούν ότι το ξεμάτιασμα επενεργεί κυρίως μέσω της δύναμης της αυθυποβολής, δηλαδή, επειδή το άτομο έχει ανάγκη να νιώσει καλύτερα, πιστεύει ότι η διαδικασία το απαλλάσσει από τη βασκανία.
Ο ψυχαναλυτής Benjamin Kilborne επισημαίνει ότι πίσω από την πίστη στη βασκανία μπορεί να βρίσκεται ο φόβος του φθόνου, η ντροπή και η ανάγκη να αποδοθεί σε άλλους η ευθύνη για προσωπικές δυσκολίες. Αυτή η αίσθηση αυθυποβολής, σύμφωνα με την επιστήμη, είναι που κάνει το άτομο να βιώνει βελτίωση, αφού η διαδικασία του ξεματιάσματος λειτουργεί με βάση την ανάγκη να πιστέψουμε σε κάτι που θα μας ανακουφίσει από τα ανεξήγητα συμπτώματα.
Θρησκευτική Προσέγγιση και η Θέση της Εκκλησίας
Η Εκκλησία αποδέχεται την ύπαρξη του ματιού ως έκφραση κακής ενέργειας, αν και διατηρεί αυστηρά την άποψη ότι η προστασία έναντι της βασκανίας επιτυγχάνεται μέσω των εκκλησιαστικών ευχών, της προσευχής και των μυστηρίων. Ενθαρρύνει τη χρήση θρησκευτικών συμβόλων, όπως του Τιμίου Σταυρού, ενώ αποτρέπει τους πιστούς από το να ζητούν βοήθεια για ξεμάτιασμα από άτομα που δεν είναι μέλη της Εκκλησίας, καθώς θεωρείται πιθανό τέτοια τεχνάσματα να παραπλανούν τους πιστούς. Σύμφωνα με την Εκκλησία, η πραγματική προστασία παρέχεται από τη χάρη του Θεού μέσω των ιερέων.
Η Προσευχή ως Μέσο Προστασίας
Η προσευχή που διαβάζεται κατά του ματιάσματος ενσωματώνει εκφράσεις πίστης και εσωτερικής γαλήνης, και για τους πιστούς, αποτελεί μια μορφή πνευματικής θωράκισης απέναντι σε κάθε είδους αρνητική ενέργεια. Η ευχή αυτή έχει διατυπωθεί έτσι ώστε να αναγνωρίζεται ως μέσο προστασίας από δαιμονικές επιρροές και περιλαμβάνει τμήματα που ενισχύουν την πίστη και την εμπιστοσύνη στη θεία δύναμη, όπως η επίκληση του Θεού και της Παναγίας Τριάδας.
Ακολουθεί η προσευχή:
Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν.
Δόξα σοι ο Θεός ημών, δόξα σοι. Βασιλεύ ουράνιε, παράκλητε, το Πνεύμα της αληθείας, ο πανταχού παρών και τα πάντα πληρών, ο θησαυρός των αγαθών και ζωής χορηγός, ελθέ και σκήνωσον εν ημίν, και καθάρισον ημάς από πάσης κηλίδος, και σώσον, Αγαθέ, τας ψυχάς ημών.
Δόξα Πατρί, και Υιώ και αγίω Πνεύματι. Καί νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.
Παναγία Τριάς, ελέησον ημάς, Κύριε, ιλάσθητι ταίς αμαρτίαις ημών. Δέσποτα, συγχώρησον τας ανομίας ημίν. Άγιε, επισκεψαι και ίασαι τας ασθενείας ημών, ένεκεν του ονόματός σου, Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον.
Δόξα Πατρί, και Υιώ και αγίω Πνεύματι. Καί νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.
Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς, αγιασθήτω το όνομά σου, έλθετω η βασιλεία σου, γενηθήτω το θέλημά σου, ως εν ουρανώ και επί της γης. Τον άρτον ημών τον επιούσιον δος ημίν σήμερον, και άφες ημίν τα οφειλήματα ημών ως και ημείς αφίεμεν τοις οφειλέταις ημών, και μη εισενέγκης ημάς εις πειρασμόν, αλλά ρύσαι ημάς από του πονηρού.
Δι’ ευχών των άγιων Πατέρων ημών, Κύριε Ιησού Χριστέ ο Θεός ημών, ελέησον ημάς. Αμήν.
Πηγή