
Βγάζουν μάτι κι όμως δεν τα πήρε χαμπάρι κανείς: Τα 8 τεpάστια σκηνοθετικά λάθη στον Ιησού από τη Ναζαρέτ
Το εμβληματικό έργο Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ του Φράνκο Τζεφιρέλι επιστρέφει για ακόμη μία χρονιά στη μικρή οθόνη την περίοδο του Πάσχα, προκαλώντας πάντα δέος για την καλλιτεχνική του αρτιότητα αλλά και ενδιαφέρον για μικρές λεπτομέρειες που —παρά την αυστηρή παραγωγή— δεν πέρασαν απαρατήρητες.
Σκηνοθετική ακρίβεια με μερικά κινηματογραφικά ολισθήματα
Η σειρά, που έχει χαρακτηριστεί ως η καλύτερη θρησκευτική παραγωγή με θέμα τη ζωή του Χριστού, προβλήθηκε για πρώτη φορά στις ελληνικές αίθουσες το 1978 και έκτοτε έχει ταυτιστεί με την τηλεοπτική Μεγάλη Εβδομάδα, ενώ η προβολή της φέτος ξεκινά τη Μεγάλη Τρίτη (19/4) στις 21:00 από τον ΑΝΤ1. Παρότι η παραγωγή σεβάστηκε τα Ευαγγέλια και απέδωσε με συγκίνηση και ατμοσφαιρικότητα τη ζωή του Θεανθρώπου, με τον Ρόμπερτ Πάουελ στον ρόλο του Ιησού και την Ολίβια Χάσεϊ ως Παναγία, οι παρατηρητικοί θεατές έχουν εντοπίσει τουλάχιστον οκτώ ασυνέχειες. Ένα από τα πιο εμφανή λάθη αφορά τους Ρωμαίους στρατιώτες, οι οποίοι εμφανίζονται με γένια, ενώ ιστορικά ήταν καθαρά ξυρισμένοι. Επίσης, η σκηνή μετά τη βάπτιση δείχνει τον Ιησού με βρεγμένα ρούχα, που στην επόμενη λήψη είναι τελείως στεγνά.
Ασυνέχειες, ιστορικές ανακρίβειες και τεχνικά λάθη
Στη σκηνή της Μαρίας Μαγδαληνής, ένα παιδί πετάει πλαστικό μπαλόνι στη φωτιά, ένα αντικείμενο ανύπαρκτο εκείνη την εποχή. Σε άλλη σκηνή, η οικογένεια του Ιησού επισκέπτεται την Ιερουσαλήμ, περνώντας από τον τόπο της μελλοντικής Σταύρωσης, όπου τα σκηνικά και οι στρατιώτες παραμένουν αμετάβλητοι, μολονότι έχουν περάσει 30 χρόνια.
Επίσης, κατά τη Σταύρωση, παρατηρούμε πως το εξαγριωμένο πλήθος εκτελεί την ποινή, αντί για τους Ρωμαίους στρατιώτες, όπως ιστορικά συνέβαινε. Το σώμα του Ιησού φέρει πληγές στα πόδια από μαστίγιο, ενώ προηγουμένως τον είχαν χτυπήσει μόνο στην πλάτη και τους ώμους. Σε άλλη λήψη, τα τραύματα εμφανίζονται και εξαφανίζονται, και στην Αποκαθήλωση, ο Ιησούς κλείνει και ανοίγει το μάτι του, κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο.
Η πορεία της σειράς στις ελληνικές οθόνες
Το 1977, ο Φράνκο Τζεφιρέλι παρέδωσε στην ανθρωπότητα μία μεγαλειώδη παραγωγή, η οποία έφτασε στην Ελλάδα το 1978 και προβλήθηκε τηλεοπτικά από την ΕΡΤ τη δεκαετία του ’80. Τη δεκαετία του ’90, το Mega καθιέρωσε τη σειρά ως το πασχαλινό έθιμο της τηλεόρασης, μεταδίδοντάς τη σταθερά από Μεγάλη Δευτέρα έως Μεγάλο Σάββατο, κυρίως στις 21:00. Ο ANT1 πρόβαλε τη σειρά με τον εναλλακτικό τίτλο Ιησούς, ο Ναζωραίος, ενώ και το Star φιλοξένησε την παραγωγή τόσο σε prime time όσο και σε απογευματινές ζώνες. Από τις αρχές του 2000, η σειρά προβάλλεται σταθερά από τον ΑΝΤ1, παραμένοντας επίκαιρη και αγαπημένη από το κοινό, παρόλο που οι επαναλήψεις έχουν γίνει πια αναρίθμητες.
Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ: 6 πράγματα που δεν γνωρίζατε για τη σειρά έπος – Έτσι είναι σήμερα 50 χρόνια μετά ο πρωταγωνιστής
Η σειρά Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ έχει κατακτήσει διαχρονικά τις καρδιές του κοινού, λειτουργώντας ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικής κουλτούρας και πίστης. Κάθε Μεγάλη Εβδομάδα επιστρέφει σαν αληθινό τηλεοπτικό προσκύνημα, φέροντας μαζί της και ορισμένα άγνωστα παρασκήνια που φωτίζουν αλλιώς τη δημιουργία της.
Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Η σειρά-μύθος που καθιέρωσε τη Μεγάλη Εβδομάδα στην οθόνη
1 . Η εμφάνιση του Ρόμπερτ Πάουελ καθήλωνε ακόμα και το συνεργείο
Ο Ρόμπερτ Πάουελ, με τα γαλάζια του μάτια και την ευγενική, λεπτεπίλεπτη φυσιογνωμία, πλησίαζε τις καθιερωμένες απεικονίσεις του Ιησού στις ρωμαιοκαθολικές παραδόσεις. Η μεταμόρφωσή του με τα κοστούμια εποχής ήταν τόσο επιβλητική, που μέλη του συνεργείου σταματούσαν να μιλούν ή και… να βλαστημούν όταν τον έβλεπαν ντυμένο ως Χριστό. Η παρουσία του στο πλατό ενέπνεε δέος και σιωπή, δημιουργώντας μια σχεδόν ιερή ατμόσφαιρα, όπως ανέφεραν άνθρωποι της παραγωγής.
2.Ο R2-D2 του Star Wars εισέβαλε στο πλατό του Ιησού
Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων στην Τυνησία, μια απρόσμενη συνάντηση έγραψε κινηματογραφική ιστορία. Ο Τζορτζ Λούκας γύριζε εκεί κοντά τον πρώτο Πόλεμο των Άστρων και, όπως αποκάλυψε η ηθοποιός Koo Stark, το ρομποτάκι R2-D2, λειτουργώντας με τηλεχειριστήριο, χάθηκε και… κύλησε κατευθείαν μέσα στο σκηνικό του “Ιησού από τη Ναζαρέτ”. Μια φουτουριστική στιγμή μέσα σε έναν βιβλικό κόσμο!
3. Ο Πάουελ υπέβαλε το σώμα του σε ακραία δίαιτα
Για να αποδώσει με ρεαλισμό τις σκηνές των Παθών, ο Ρόμπερτ Πάουελ υπέστη αυστηρή δίαιτα διάρκειας σχεδόν δύο εβδομάδων, λίγο πριν τα γυρίσματα των σκηνών της ανάκρισης και της Σταύρωσης. Κατανάλωνε μόνο λίγο τυρί ημερησίως, ώστε να αδυνατίσει αισθητά και να αντανακλά σωματικά τον πόνο και την εξάντληση του χαρακτήρα του. Η θυσία του για τον ρόλο αποτυπώθηκε έντονα στο τελικό αποτέλεσμα.
4.Ο Πάουελ δυσανασχετούσε με την… αποθέωση της εικόνας του
Παρόλο που αγκάλιασε τον ρόλο του Ιησού με σεβασμό, ο Πάουελ είχε εκφράσει ενόχληση στο παρελθόν, όταν διαπίστωσε πως ορισμένες χριστιανικές εκκλησίες χρησιμοποιούσαν φωτογραφίες του με το κοστούμι του Ιησού ως αντικείμενα λατρείας. Είχε δηλώσει πως αυτό το γεγονός τον ενοχλούσε βαθιά, αφού ποτέ δεν επιδίωξε να προσωποποιήσει τον ίδιο τον Θεό, αλλά να αποδώσει έναν πνευματικό χαρακτήρα με σεβασμό και ανθρωπιά.
5. Το βλέμμα του δεν ήταν μόνο φυσικό
Τα διαπεραστικά γαλανά μάτια του Πάουελ δεν ήταν μόνο χάρισμα της φύσης. Οι υπεύθυνοι μακιγιάζ πρόσθεσαν μια λεπτή γραμμή μπλε eyeliner στο άνω βλέφαρο και μια γραμμή λευκού στο κάτω, για να μεγεθύνουν το βλέμμα του και να του προσδώσουν κάτι σχεδόν υπερβατικό. Ο ίδιος ακολούθησε και την οδηγία του Ζεφιρέλι: να ανοιγοκλείνει τα μάτια του όσο το δυνατόν λιγότερο, ενισχύοντας έτσι το μυστικιστικό βάθος της ερμηνείας του.
6. Η Γκρέις Κέλι συνάντησε τον Πάουελ στα γυρίσματα
Η θρυλική Γκρέις Κέλι, τότε πριγκίπισσα του Μονακό, ζήτησε να ξεναγηθεί στα γυρίσματα της σειράς και να συναντήσει τον Πάουελ, τον οποίο θαύμαζε ιδιαίτερα. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε μέσα σε συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα, καθώς η Κέλι είχε εκφράσει την επιθυμία της να δει από κοντά τον άνθρωπο που ενσάρκωσε με τόση πνευματικότητα την πιο εμβληματική μορφή της ιστορίας.
Ένας ηθοποιός, μια ζωή μετά τον ρόλο
Ο Πάουελ δεν φυλακίστηκε στον ρόλο που τον καθιέρωσε. Παρότι για πολλούς η μορφή του ταυτίστηκε με τον Ιησού, εκείνος συνέχισε μια διακριτική αλλά δραστήρια πορεία κυρίως στο βρετανικό θέατρο και τηλεόραση. Σήμερα, ζει μακριά από τα φώτα, γύρω στα 80 του χρόνια, και παραμένει μετριόφρων και συγκρατημένος. Έχει δηλώσει ότι τον ενοχλεί που χρησιμοποιούνται φωτογραφίες του για θρησκευτική λατρεία, χωρίς τη συγκατάθεσή του. Παρ’ όλα αυτά, έχει αποδεχτεί τον αντίκτυπο του ρόλου, αναγνωρίζοντας πόσο βαθιά τον επηρέασε.
Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ δεν αποτελεί απλώς μια επιτυχημένη τηλεοπτική παραγωγή· πρόκειται για μια βαθιά συναισθηματική και καλλιτεχνική εμπειρία που, δεκαετίες μετά την πρώτη της προβολή, συνεχίζει να εμπνέει και να συγκινεί. Οι λεπτομέρειες πίσω από τη δημιουργία της, οι προσωπικές θυσίες των συντελεστών και η μοναδική ατμόσφαιρα που αποτυπώθηκε στην οθόνη, επιβεβαιώνουν γιατί το έργο αυτό ξεπέρασε τον χρόνο και καθιερώθηκε ως σημείο αναφοράς για κάθε γενιά. Μέσα από τον φακό του Ζεφιρέλι, η ιστορία του Θεανθρώπου αναδείχθηκε όχι μόνο ως θρησκευτικό σύμβολο, αλλά και ως καθολική αφήγηση ελπίδας, πίστης και βαθιάς ανθρωπιάς.
Πηγή