Οι 9 λέξεις που προκάλεσαν την τραγωδία: Το μοιραίο λάθος του σταθμάρχη και η επικίνδυνη εντολή που έδωσε
Καθοριστική για το μοιραίο δυστύχημα με τη σύγκρουση τρένων που σημειώθηκε λίγο μετά τις 11 το βράδυ της Τρίτης ήταν η εντολή που έδωσε ο σταθμάρχης Λάρισας στον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62.
Το protothema.gr αποκαλύπτει το σήμα που αποδείχθηκε μοιραίο για την πορεία του τρένου και η εντολή που οδήγησε στον θάνατο τουλάχιστον 40 ανθρώπους.
«ΛΑΡ – 62 – Περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων» ήταν η εντολή που έδωσε ο σταθμάρχης Λάρισας στον μηχανοδηγό του τρένου 62 καθώς οι Νέοι Πόροι είναι ο επόμενος σταθμός μετά από αυτόν της Λάρισας.
Το μοιραίο σήμα του σταθμάρχη Λάρισας προς τον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας
Αρμόδιες πηγές σύμφωνα με το protothema.gr τονίζουν ότι «από ό,τι έχουμε ενημερωθεί μέχρι τώρα ο σταθμάρχης είπε στην αστυνομία ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς, η οποία δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα».
«Με δεδομένο ότι το περιστατικό σημειώθηκε περίπου 25 χλμ. από το σιδηροδρομικό σταθμό και το σημείο της αλλαγής τροχιάς, αν ο σταθμάρχης είχε αντιληφθεί ότι το τρένο κινείται ανάποδα, θα είχε δώσει εντολή και στα δύο τρένα να σταματήσουν πριν φθάσουν “κοντά” το ένα στο άλλο» συμπλήρωναν οι ίδιες πηγές.
Αυτό που διευκρινίζουν δηλαδή, είναι ότι ο σταθμάρχης, ο οποίος συνελήφθη το μεσημέρι της Τετάρτης, δεν αντιλήφθηκε ότι είχε δώσει λάθος εντολή και είχε οδηγήσει την επιβατική αμαξοστοιχία στην γραμμή της «καθόδου» προς Αθήνα στην οποία ήδη βρισκόταν εν κινήσει η εμπορευματική αμαξοστοιχία 63503.
Οι ίδιες πηγές ξεκαθαρίζουν, πάντως, ότι ένα μερίδιο ευθύνης – σαφώς μικρότερο – υπάρχει και στους δύο μηχανοδηγούς γιατί είναι υποχρεωμένοι να μιλούν μεταξύ τους αλλά και στην Hellenic Train γιατί οι συρμοί διαθέτουν GPS.
Κατηγορείται για ανθρωποκτονία από αμέλεια
Λίγο μετά τη σύλληψη του σταθμάρχη Λάρισας έγινε γνωστό ότι χαρακτηρίζεται ως υπαίτιος του δυστυχήματος και κατηγορείται εκτός των άλλων, για ανθρωποκτονία από αμέλεια (άρθρο 302 του Ποινικού Κώδικα), σωματική βλάβη από αμέλεια (314 ΠΚ) και επικίνδυνες παρεμβάσεις στην συγκοινωνία μέσων (291 ΠΚ).
Ο σταθμάρχης, ο οποίος έχει συλληφθεί στην αστυνομική διεύθυνση Λάρισας, φέρεται να υποστήριξε στους αστυνομικούς ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς αλλά αυτή δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές αν ο σταθμάρχης είχε αντιληφθεί ότι το επιβατικό τρένο κινείτο στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό θα είχε δώσει εντολή και στα δύο να ακινητοποιηθούν πριν να προσεγγίσουν το ένα το άλλο δεδομένου ότι η σύγκρουση έγινε περίπου 25 χλμ. από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας και το σημείο της αλλαγής τροχιάς. Σε κάθε περίπτωση από τον ΟΣΕ έχει ζητηθεί και αναμένεται η απομαγνητοφώνηση πιθανής συνομιλίας μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών.
Α. Δέδες για τραγωδία στα Τέμπη: «Το επιβατικό τρένο ήταν σαν να έπεσε πάνω σε τοίχο, σφοδρότατη η σύγκρουση»
Ο πραγματογνώμονας Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, Αναστάσιος Δέδες, μίλησε για τις συνθήκες του δυστυχήματος χαραακτρίζοντας «αψυχολόγητη, λανθασμένη και επικίνδυνη» την εντολή που έδωσε ο σταθμάρχης στο επιβατικό τρένο να αλλάξει γραμμή και να βρεθεί στην «κάθοδο» όπου εκινείτο ήδη η εμπορευματική αμαξοστοιχία.
«Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για ένα ανθρώπινο λάθος σε συνδυασμό με τη μη ύπαρξη των συστημάτων» είπε χαρακτηριστικά στην ΕΡΤ προσθέτοντας ότι «το τρένο έχει ξεκινήσει από Αθήνα, έφτασε στη Λάρισα και από εκεί και πέρα άλλαξε γραμμή κατόπιν εντολής του σταθμάρχη προς τον κλειδούχο και πήγε στη γραμμή η οποία ήταν η γραμμή καθόδου. Αυτή η ενέργεια η οποία έγινε ήταν για μένα εντελώς αψυχολόγητη, λανθασμένη και επικίνδυνη, καθόσον δεν υπήρχε έλεγχος από τον μηχανοδηγό της κίνησης η οποία υπήρχε στην κάθοδο».
Ο κ. Δέδες αναφέρθηκε, επίσης, στη μη λειτουργία των φαναριών τα οποία γίνονται είτε πορτοκαλί είτε κόκκινα όταν υπάρχει πρόβλημα: «Τα φανάρια ήταν εκτός λειτουργίας, διότι το σύστημα δεν λειτουργούσε. Δεν είχε αναβαθμιστεί και τεθεί σε λειτουργία, με αποτέλεσμα οι μηχανοδηγοί να επαφίενται στις εντολές των σταθμαρχών και να κινούνται στα τυφλά».
Οι φήμες και τι ισχύει τελικά για την εκπαίδευση του σταθμάρχη
Σε σχέση με τις φήμες ότι ήταν άπειρος αρμόδιες πηγές του ΟΣΕ διευκρινίζουν ότι είναι ηλικίας 56 ετών, είναι εργαζόμενος για πολλά χρόνια στον οργανισμό και ανέλαβε κάθηκοντα μετά από εκπαίδευση ενός έτους και πιστοποίηση μαζί με άλλους περίπου 100 συναδέλφους του που πέρασαν την ίδια διαδικασία.
Όπως διευκρινίζουν αρμόδιες πηγές η εκπαίδευση, εξέταση και πιστοποίησή των σταθμαρχών γίνεται από τον ΟΣΕ, ο οποίος και είναι ο διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής με πεδίο ευθύνης το δίκτυο και τη διαχείριση της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών. Όσο για την Hellenic Train σημειώνεται ότι είναι η Σιδηροδρομική Επιχείριση που εκτελεί σχεδόν το σύνολο των σιδηροδρομικών δρομολογίων στη χώρα, έχει την ευθύνη εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, και έχει ως προσωπικό τους μηχανοδηγούς.
Η εκπαίδευση των μηχανοδηγών, πάντως, γίνεται από τον ΟΣΕ και η εξέταση και πιστοποίησή τους γίνεται από τη ΡΑΣ, την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων η οποία έχει ως αρμοδιότητα τη ρύθμιση και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σιδηροδρομικής αγοράς.
Πηγή