Λίστα Forbes 2024: Ο πιο πλούσιος Έλληνας είναι… γυναίκα – Ποια είναι η Αγγελικούση με τα 145 πλοία και τα 6,4 δις
Η κορυφαία ναυτιλιακή δύναµη του κόσµου, η ελληνική, κρατάει το πηδάλιο του παγκόσµιου εµπορίου για ακόµα µία χρονιά, χαράσσοντας ίσως την πιο κρίσιµη στρατηγική της πορεία των τελευταίων αιώνων, µετά τη µετάβαση από τα ιστία στις µηχανές.
Η κορυφαία ναυτιλιακή δύναµη του κόσµου, η ελληνική, κρατάει το πηδάλιο του παγκόσµιου εµπορίου για ακόµα µία χρονιά, χαράσσοντας ίσως την πιο κρίσιµη στρατηγική της πορεία των τελευταίων αιώνων, µετά τη µετάβαση από τα ιστία στις µηχανές.
Στη λίστα του “Forbes” υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία. Και ανάµεσα σε αυτά δεν είναι µόνο η εντυπωσιακή αύξηση της αξίας των ελληνικών πλοίων που θα παρατηρήσει κανείς και η µείωση του µέσου όρου ηλικίας τους, σε πολύ πιο χαµηλά επίπεδα από τον παγκόσµιο µέσο όρο. Αυτό που κρατάει την ελληνική ναυτιλία ανταγωνιστική, βιώσιµη και πρωτοπόρο κρύβεται κυρίως στο πώς οικοδοµεί το µέλλον ολόκληρου του κλάδου, καθώς σταθερά είναι οι πρώτοι που επενδύουν στο νέο, µε τις παραγγελίες των νεότευκτων πλοίων µέσα σε 16 µήνες να ξεπερνούν τις 350.
Ο ελληνικός εφοπλισµός βρίσκεται στην κορυφή για τον αριθµό πλοίων που κατέχει και διαχειρίζεται, το συνολικό τονάζ, δηλαδή τη µεταφορική του ικανότητα, τον αριθµό παραγγελιών νεότευκτων πλοίων στα διάφορα ναυπηγεία ανά τον κόσµο. Ο ελληνικός εφοπλισµός διαδραµατίζει κοµβικό ρόλο στο διεθνές πεδίο δράσης, µε σταθερή εκπροσώπηση στους διεθνείς οργανισµούς της ναυτιλίας από Έλληνες πλοιοκτήτες, µε τη χώρα µας να κατέχει για δεύτερη συνεχόµενη εκλογή την πρώτη θέση στο συµβούλιο του ΙΜΟ και µε κυρίαρχο ρόλο στις σηµαντικές επιτροπές, οι οποίες χαράσσουν το ναυτιλιακό µέλλον του πλανήτη. Συγκεκριµένα, ο εφοπλιστής Δηµήτρης Φαφαλιός ως πρόεδρος της Intercargo, η Ιωάννα Προκοπίου ως αντιπρόεδρος της BIMCO, η Μαρίλη Φραγκίστα ως πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Μάλτας, ο Νικόλας Βενιάµης ως µέλος του Board of Directors της ECSA, ο Βασίλης Παπαγιαννόπουλος ως µέλος του Executive Committee της BIMCO, ο Γιάννης Λύρας ως µέλος του Board of Directors του ICS.
Ο ναυτιλιακός κλάδος, και ειδικά η ποντοπόρος ναυτιλία, όπως είναι αναµενόµενο, επηρεάζεται σηµαντικά από οποιεσδήποτε αλλαγές στο παγκόσµιο οικονοµικό, πολιτικό, κοινωνικό και γεωπολιτικό περιβάλλον. Η σχέση όµως αυτή είναι αµφίδροµη, καθώς δεν επηρεάζεται µόνο, αλλά και επηρεάζει. Οι συγκυρίες των τελευταίων ετών συνέβαλαν στην κατανόηση και στην αποδοχή του αναµφισβήτητου ρόλου και της αξίας του εφοπλισµού, καθώς σε έναν κόσµο δραστικών αλλαγών και κρίσεων η ναυτιλία παραµένει µια ακλόνητη σταθερά, ακόµη. “Η σταθερά που δίνει λύσεις και εγγυάται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες την οµαλή και ασφαλή διαβίωση των πολιτών του κόσµου”, όπως είχε αναφέρει χαρακτηριστικά η πρόεδρος των Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού.
Η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσµιας χωρητικότητας
Εντυπωσιακά για ακόµα µία χρονιά είναι τα στοιχεία που αφορούν την ελληνική ναυτιλία, σύµφωνα µε την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Σύµφωνα µε την Ένωση, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσµιας χωρητικότητας, διαθέτοντας το 23% των πλοίων µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου, όπως και το 30% και το 25% του παγκόσµιου στόλου δεξαµενοπλοίων και φορτηγών πλοίων αντιστοίχως. Στην Ευρώπη η κυριαρχία της ελληνικής ναυτιλίας είναι συντριπτική, κατέχοντας το 60% της χωρητικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, διαχειριζόµενη το 75% των δεξαµενοπλοίων, το 80% των πλοίων µεταφοράς χύδην φορτίου και το 82% των πλοίων µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου. Η ελληνική ναυτιλία διαθέτει τον µεγαλύτερο στόλο που λειτουργεί µε εναλλακτικά καύσιµα, ενώ είναι ο δεύτερος µεγαλύτερος στόλος παγκοσµίως που έχει εγκαταστήσει στα πλοία της καθαρισµό θειικών οξειδίων (scrubbers). Σε απόλυτους αριθµούς, ο ελληνικός στόλος αριθµεί: 2.602 φορτηγά πλοία, 910 δεξαµενόπλοια, 507 χηµικά και δεξαµενόπλοια προϊόντων, 504 πλοία µεταφοράς containers, 229 πλοία γενικού φορτίου, 163 υγραεριοφόρα πλοία (LPG), 147 πλοία µεταφοράς LNG και 71 πλοία µεταφοράς οχηµάτων.
Σηµείωση για τη λίστα
H αξιολόγηση έγινε µε βάση την αξία του στόλου των 50 κορυφαίων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, σύµφωνα µε τα στοιχεία της εταιρείας VesselsValue. Είναι πιθανό να υπάρχουν αποκλίσεις τόσο στον συνολικό αριθµό των πλοίων όσο και στην αξιολόγηση της αξίας του στόλου, καθώς δεν προσµετράται το σύνολο των εταιρειών των Ελλήνων εφοπλιστών, αλλά µόνο όσες εταιρείες βρίσκονται στη λίστα µε τις πενήντα πρώτες. Γι’ αυτό και σηµαντικά ονόµατα του ελληνικού εφοπλισµού είτε απουσιάζουν είτε βρίσκονται σε χαµηλότερες θέσεις από την πραγµατική κατάταξη της αξίας του στόλου τους, καθώς είναι συνήθης τακτική ο πολυµερισµός των εταιρειών σε πολλές µικρότερες.
Θεσσαλονίκη: Αντιμετώπισαν ένα «πρόβλημα», βρήκαν την λύση και μπήκαν στη λίστα του Forbes πριν κλείσουν τα 30
Στη λίστα του Forbes πριν κλείσουν τα 30 μπήκαν δύο επιχειρηματίες από τη Μακεδονία, ο Νίκος Χατζηβασιλειάδης και ο Σταύρος Αντωνιάδης.
Οι δύο νέοι επιχειρηματίες, μαζί με την ομάδα τους, μέλη της οποίας είναι και οι Λάζαρος Πεντερίδης και Στάθης Μήτσκας, (που όμως είναι άνω των 30 ετών), ίδρυσαν τις νεοφυείς εταιρείες Come Together και Backtogether και πλέον στοχεύουν στην εδραίωσή τους, σε διεθνές επίπεδο.
«Όταν κάνεις αυτό που αγαπάς, θα έρθει η στιγμή που θα ανταμειφτείς. Είναι η αναγνώριση για όλη αυτή τη σκληρή δουλειά που έχουμε κάνει. Χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια προσπαθειών, όχι μόνο σε προσωπικό επίπεδο, αλλά από όλη την ομάδα. Με την ένταξή μας στη λίστα “Forbes 30 Under 30 Greece”, είναι σαν να αναγνωρίζουν ότι κάτι κάνουμε σωστά. Είναι κολακευτικό να σε τιμούν άνθρωποι του χώρου των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Αισθανόμαστε ότι είμαστε στον σωστό δρόμο, κάτι που μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε δυναμικά», υπογραμμίζει, ο προγραμματιστής Νίκος Χατζηβασιλειάδης.
Από την πλευρά του, ο Σταύρος Αντωνιάδης επεσήμανε «σημαντικότερη είναι η πορεία της ομάδας και το πώς θα εδραιωθεί στην αγορά η εταιρεία. Ωστόσο, η ένταξη στη λίστα, σίγουρα δείχνει ότι οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται στον χώρο μας, εκτιμούν τους κόπους μας κι αυτό είναι μια σημαντική αναγνώριση».
Στη λίστα του Forbes με δύο καινοτόμες εταιρείες
Όλα ξεκίνησαν όταν αντιμετώπισαν ως παρέα προβλήματα στην εύρεση εισιτηρίων για κορυφαίες εκδηλώσεις και σκέφτηκαν να δημιουργήσουν κάτι που θα έλυνε το συγκεκριμένο πρόβλημα, ιδρύοντας την Come Together, η οποία, όπως σημειώνει ο Νίκος Χατζηβασιλειάδης, λύνει το πρόβλημα της δευτερεύουσας αγοράς.
«Kάποια άτομα αγοράζουν τεράστιο αριθμό εισιτηρίων για να τα πουλήσουν στη συνέχεια σε πολύ υψηλότερες τιμές. Η Come Together, αυτό το αντιμετωπίζει με τη δυναμική μορφή εισιτηρίων. Οι χρήστες είναι προστατευμένοι από πλαστά εισιτήρια και τις αδικαιολόγητα υψηλές τιμές και οι διοργανωτές ελέγχουν την πώληση εισιτηρίων και στη δευτερογενή αγορά», εξήγησε ο ίδιος.
Μ’ αυτόν τον τρόπο, διευκρινίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, αποτρέπονται οι απάτες στα εισιτήρια και το scalping (πωλήσεις στη “μαύρη αγορά”), ενώ με ένα καινούργιο προϊόν, με τη χρήση των NFTs (non-fungible token), τα εισιτήρια μπορούν να μεταπωληθούν μετά την εκδήλωση, ως ψηφιακά συλλεκτικά αντικείμενα, δίνοντας επιπλέον κίνητρο στους οπαδούς να πάνε σε μια εκδήλωση για να εξαργυρώσουν αυτά τα NFTs, καθώς θα μπορούσαν να το μεταπωλήσουν, όπως -για παράδειγμα- εάν είχαν ένα εισιτήριο του ’70 από το παγκόσμιο κύπελλο ποδοσφαίρου. Μάλιστα, επειδή είναι ψηφιακό, διευρύνει γεωγραφικά την αγορά μιας ζωντανής εκδήλωσης, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ωστόσο, εν μέσω πανδημίας οι εκδηλώσεις απαγορεύτηκαν και η ομάδα έπρεπε να στοχεύσει σε κάποιον άλλον τομέα. Αυτό δεν άργησε να συμβεί και η ομάδα γρήγορα και αποτελεσματικά δημιούργησε το Backtogether, ένα ψηφιακό COVID-19 διαβατήριο, που περιέχει τα αποτελέσματα των τεστ αντισωμάτων για την COVID-19, αλλά και την κατάσταση εμβολιασμού του ατόμου.
«Το Backtogether, το δημιουργήσαμε για να μπορούν οι παρευρισκόμενοι, να συμμετέχουν στις διοργανώσεις με ασφάλεια και η συγκεκριμένη εφαρμογή ήταν μεταξύ των νικητών σε τρεις hackathons (τεχνολογικούς διαγωνισμούς)», τόνισε ο κ. Χατζηβασιλειάδης.
Όσον αφορά τον τρόπο εργασίας εν μέσω πανδημίας και το μέλλον του εγχειρήματος, ο Σταύρος Αντωνιάδης εξηγεί ότι εξαρχής η ομάδα εργαζόταν εξ αποστάσεως (remote working) κι αυτό συνεχίστηκε και στην πανδημία, προσθέτοντας «άλλωστε θεωρώ ότι όλοι κάποια στιγμή θα εργάζονται εξ αποστάσεως, καθώς αυτό είναι πιο ευέλικτο και δίχως γεωγραφικούς περιορισμούς. Όταν ξεκινήσαμε, δεν είχαμε ιδέα τι σημαίνει επιχειρηματικότητα και σιγά σιγά μεγαλώσαμε, μάθαμε να εξελισσόμαστε ατομικά, και σαν ομάδα ανοίξαμε τα φτερά μας, κυνηγήσαμε ευκαιρίες και τα καταφέραμε, με αποτέλεσμα να στρέψουμε κάποια βλέμματα προς το μέρος μας και πλέον να συζητάμε με επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο».
Η συγκεκριμένη ομάδα επιχειρηματιών έχει λάβει χρηματοδοτήσεις 500.000 ευρώ από το EU GRANTS, angel investments, καθώς και από τον επιταχυντή Qatar Sports Tech (QST).
«Στο πρόγραμμα επιτάχυνσης QST, διακριθήκαμε στις 10 πρώτες εταιρείες από τις 3000 που συμμετείχαν συνολικά και έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχουμε στο πρόγραμμα επιτάχυνσης, με σκοπό την παροχή καινοτόμων λύσεων για μεγάλες διεθνείς αθλητικές εκδηλώσεις, όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2022. Συγκεκριμένα, πήραμε τη χρηματοδότηση και είχαμε τη δυνατότητα να εκπαιδευτούμε για τρεις μήνες στο αντικείμενό μας, για το πώς θα εξελίξουμε την εταιρία μας», πρόσθεσε ο Νίκος Χατζηβασιλειάδης.
«Είμαστε αισιόδοξοι. Άνοιξαν ευτυχώς οι εκδηλώσεις και ήδη απασχολούμαστε σε αυτό το κομμάτι με την Come Together. Παράλληλα, είμαστε και σε επικοινωνία και με άλλες χώρες σε διάφορα μέρη του κόσμου- για παράδειγμα συζητάμε με ποδοσφαιρικές ομάδες από τη Βραζιλία για τη διαχείριση των εισιτηρίων των αθλητικών διοργανώσεων τους», κατέληξε ο Νίκος Χατζηβασιλειάδης και ο Σταύρος Αντωνιάδης έκλεισε λέγοντας «υπάρχουν προγράμματα που υποστηρίζουν τις νεοφυείς εταιρείες, έχουμε δεχθεί στήριξη οικονομική και συμβουλευτική τα τελευταία χρόνια, όπως το “Elevate Greece”, που μας έχει βοηθήσει πολύ».
Πηγή