Έσκασε η «Bόμβα»: Τέλος πασίγνωστη αλυσίδα σούπερ μάρκετ – Τι έχει συμβεί
Από τις 25 Οκτωβρίου 2023, η πλατφόρμα της POP Market κλείνει και οι χρήστες της καλούνται να μεταβούν στη νέα πλατφόρμα, Wolt Market, για τις αγορές τους.
Η Μεταμόρφωση της POP Market και η Συγχώνευση με την Wolt Market
Η Wolt ενημέρωσε τους χρήστες μέσω email για αυτή τη σημαντική αλλαγή, τονίζοντας ότι το νέο περιβάλλον προσφέρει τις ίδιες υψηλές προδιαγραφές υπηρεσιών. Η POP Market, μέσα στα δύο χρόνια λειτουργίας της, είχε μεγάλη αποδοχή, καθώς κατόρθωσε να προσφέρει στους καταναλωτές ταχύτερη παράδοση προϊόντων σούπερ μάρκετ. Η Wolt συνεχίζει αυτή την παράδοση, ενσωματώνοντας την εμπειρία της POP Market στο ψηφιακό της σούπερ μάρκετ.
Νέες Κυβερνητικές Πρωτοβουλίες για την Αντιμετώπιση της Ακρίβειας
Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, υπέγραψε τρεις Υπουργικές Αποφάσεις με στόχο την προστασία των καταναλωτών από την ακρίβεια. Οι αποφάσεις περιλαμβάνουν την πρωτοβουλία “Μόνιμη Μείωση Τιμής”, σύμφωνα με την οποία οι επιχειρήσεις δεσμεύονται να μειώσουν τις τιμές ορισμένων προϊόντων με βάση τις τιμές της 19ης Σεπτεμβρίου 2023. Τα προϊόντα αυτά θα φέρουν ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Επίσης, τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να ανακοινώνουν κάθε Τρίτη τυχόν ανατιμήσεις σε προϊόντα ζωτικής σημασίας, όπως και τις ενδεικτικές λιανικές τιμές πώλησης για οπωροκηπευτικά.
Μελέτη ΙΕΛΚΑ: Συγκρίσεις Τιμών Σούπερ Μάρκετ στην Ευρώπη
Μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) δείχνει ότι οι τιμές του τυπικού καλαθιού αγορών στην Ελλάδα είναι χαμηλότερες από χώρες όπως η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιταλία, αλλά υψηλότερες από την Πορτογαλία. Ειδικά όταν αφαιρείται ο ΦΠΑ, η Ελλάδα εμφανίζεται με χαμηλότερο μέσο κόστος σε σχέση με τις χώρες αυτές, γεγονός που συνδέεται με τον υψηλότερο ΦΠΑ στα τρόφιμα που ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Καταστροφές στον Θεσσαλικό Κάμπο και οι Επιπτώσεις στα Σούπερ Μάρκετ
Οι καταστροφές που προκάλεσαν οι φυσικές καταστροφές στον Θεσσαλικό Κάμπο έχουν δημιουργήσει σοβαρές ελλείψεις σε προϊόντα στα σούπερ μάρκετ. Πολλές βιομηχανίες της περιοχής, όπως η ΤΥΡΑΣ και η Όλυμπος, αντιμετωπίζουν σοβαρές ζημιές στις εγκαταστάσεις τους και προσπαθούν να αποκαταστήσουν τις ζημιές. Οι πρώτες ελλείψεις στα προϊόντα αυτών των εταιρειών είναι ήδη αισθητές στην αγορά, με αποτέλεσμα να γίνονται προσπάθειες για ταχύτερη επαναλειτουργία των εργοστασίων.
Προκλήσεις στην Αγροτική Παραγωγή και στην Εφοδιαστική Αλυσίδα
Η Θεσσαλία, που αποτελεί βασικό παραγωγικό κέντρο αγροτικών προϊόντων, κρέατος και γαλακτοκομικών, έχει πληγεί σοβαρά από τις πλημμύρες. Η ζημιά στην πρωτογενή παραγωγή και στο ζωικό κεφάλαιο έχει σημαντικές επιπτώσεις τόσο για την τοπική οικονομία όσο και για την εθνική αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων. Σημαντικές επιχειρήσεις, όπως η Μέλισσα Κίκιζας, καλούνται να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της έλλειψης πρώτων υλών, ενώ προχωρούν σε μέτρα υποστήριξης των παραγωγών για να εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη λειτουργία τους.
Συμπεράσματα για το Μέλλον των Σούπερ Μάρκετ στην Ελλάδα
Οι αυξανόμενες πληθωριστικές πιέσεις, οι καταστροφές στον αγροτικό τομέα και οι νέες κυβερνητικές πρωτοβουλίες διαμορφώνουν ένα δύσκολο περιβάλλον για τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα. Οι προσπάθειες για τον έλεγχο των τιμών και την αντιμετώπιση των ελλείψεων θα είναι καθοριστικές για την προστασία των καταναλωτών και τη διατήρηση της προσβασιμότητας βασικών προϊόντων.
“Τρέμουν” οι ελαιοπαραγωγοί: Βάζουν σεκιούριτι στα δέντρα και τα σούπερ μάρκετ κλειδώνουν τα λάδια για να μην τα κλέψουν
Το ελαιόλαδο έχει γίνει είδος πολυτελείας, με τους ελαιοπαραγωγούς να προσπαθούν να προστατέψουν την περιουσία τους, με οποιοδήποτε τρόπο.
Όπως υπογράμμισε στο Mega ο ελαιοπαραγωγός Δημήτρης Ράπτης «εμείς στο εργοστάσιό μας έχουμε κάμερες, είναι περιφραγμένο, έχουμε συναγερμό, έχουμε κανονίσει τις βραδινές ώρες που λείπουμε να έχουμε σεκιούριτι να φυλάει τον καρπό».
Όσοι ελαιοπαραγωγοί δεν πρόλαβαν να πάρουν τα κατάλληλα μέτρα, όταν μετέβησαν στο κτήμα τους, αντίκρισαν μία θλιβερή εικόνα, καθώς οι καρποί από τα ελαιόδεντρά τους είχαν εξαφανιστεί.
«Διαπίστωσα, με μεγάλη έκπληξη, ότι σε ένα κτήμα βρήκα είκοσι ελιές ραβδισμένες. Τότε τα έχασα, γιατί ήταν κάτι πρωτόγνωρο. Αυτό το πράγμα φαίνεται ότι έχει γίνει τρόπος ζωής για κάποιους», επεσήμανε ελαιοπαραγωγός από τα Φιλιατρά.
Νοθεία στον τενεκέ ελαιολάδου
Στο μεταξύ, επιτήδειοι έχουν ξεκινήσει να πωλούν νοθευμένο λάδι, το οποίο βαφτίζουν ως «εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο», με ανυποψίαστους καταναλωτές να πέφτουν στην παγίδα τους.
«Φέρνουν ηλιέλαια, τα ανακατεύουν με κάποιας β’ διαλογής ελαιόλαδα και βάζουν κάποιες χρωστικές ουσίες μέσα και τα κάνουν πράσινα και τα πουλάνε για ελαιόλαδα. Για έξτρα παρθένο ελαιόλαδο», σημείωσε στο Mega ελαιοπαραγωγός.
Όσοι έσπευσαν να προμηθευτούν τενεκέδες ελαιόλαδου, ώστε να βγάλουν τον χειμώνα, συνειδητοποίησαν πως υπάρχει ήδη μεγάλη έλλειψη.
«Υπάρχει τεράστια ζήτηση ελαιόλαδου, αλλά δεν έχουμε να καλύψουμε τις ανάγκες. Όποιος καταναλωτής δεν έχει φροντίσει από νωρίς να έχει πάρει έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, θεωρώ ότι στο τέλος δε θα έχει και θα πάει σε υποδεέστερα ελαιόλαδα να αγοράζει», τονίζει ένας άλλος.
Ανατιμήσεις και αντικλεπτικά στο ελαιόλαδο
Όπως είναι αναμενόμενο, η μείωση της παραγωγής του ελαιόλαδου φέρνει αυξήσεις στις τιμές και στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
«Εφόσον θα πούμε το λάδι λαδάκι θα ανέβει πολύ στα σούπερ μάρκετ, θα φτάσει από 15 μέχρι 16€», ανέφερε ο κ. Ράπτης.
Μάλιστα, η κατάσταση που επικρατεί με τις ανατιμήσεις στην τιμή του ελαιόλαδου, έχει οδηγήσει ορισμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να βάλουν ακόμα και αντικλεπτικά στα μπουκάλια, λόγω των εκτεταμένων περιστατικών κλοπών που καταγράφονται, τις τελευταίες μέρες.
«Είναι περίεργο. Είναι μεν μεγάλο προϊόν, είναι και ακριβό, αλλά δεν υπάρχει περίπτωση κάποιος να το κλέψει», τόνισε καταναλωτής στο Mega, ενώ ένας άλλος δήλωσε «και άλλες φορές είχε πέσει η παραγωγή, αλλά δεν είχαν φτάσει οι τιμές τόσο ψηλά».
Οι ελαιοπαραγωγοί κοιτάνε απεγνωσμένοι τα σχεδόν γυμνά ελαιόδεντρα από καρπούς και εκτιμούν ότι με τη νέα συγκομιδή, μέσα στους επόμενους μήνες, η αύξηση της τιμής του τενεκέ θα είναι ραγδαία.
«Υπάρχει 80% μικρότερη παραγωγή και αυτό οφείλεται στις καιρικές συνθήκες. Την περίοδο της γονιμοποίησης της ελιάς οι καιρικές συνθήκες δεν ευνόησαν και δεν έγινε η γονιμοποίηση σωστά. Οπότε έχουμε πολύ χαμηλή παραγωγή. Έχω γύρω στις 1.000 ρίζες ελιές αυτή τη στιγμή. Από 4 με 5 τόνους που έβγαζα ετησίως, φέτος ζήτημα να βγάλω 500 κιλά λάδι, το οποίο το πιο πολύ θα το χρησιμοποιήσουμε για οικογενειακή κατανάλωση. Δεν θα έχω να διαθέσω προς πώληση», σύμφωνα με τους ελαιοπαραγωγούς.
Αξίζει να σημειωθεί πως κατά 80% έχει πέσει φέτος η παραγωγή της ελιάς, με αποτέλεσμα η τιμή χονδρικής στο ελαιόλαδο να ξεκινάει από τα 10 ευρώ το λίτρο.
Από την πλευρά των καταναλωτών, αποτελεί μονόδρομο η μείωση της ποσότητας ελαιόλαδου που θα αγοράζουν, από εδώ και πέρα.
Σε συνέντευξή του στο Newsbomb.gr, ο Μύρωνας Χιλετζάκης, Αντιπρόεδρος της Αγροτικής Εταιρικής Σύμπραξης – Ένωσης Ηρακλείου, υπογράμμισε ότι «η πρώτη δημοπρασία που έγινε για την φετινή παραγωγή ήταν στους Αγίους Αποστόλους Λακωνίας με τιμή εκκίνησης τα 9,25 ευρώ το κιλό. Με δεδομένο ότι φέτος το λάδι είναι δυσεύρετο κανείς δεν ξέρει που θα φτάσει φέτος η τιμή του. Εκτιμώ ότι είναι πολύ πιθανό να δούμε τιμές και πάνω από τα 10 ευρώ ενώ όσον αφορά τον τενεκέ θα πωλείται από 170 έως και 200 ευρώ» και συμπληρώνει «στην Κρήτη φέτος έχουμε το 1/6 της περσινής παραγωγής. Όσον αφορά τις τιμές στο Ηράκλειο η πρώτη δημοπρασία θα γίνει τέλη Νοεμβρίου».
Στην τις αυξανόμενες τιμές του ελαιόλαδου και τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την πάταξη της αισχροκέρδειας, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, σε συνέντευξή του στην εκπομπή “Ώρα Ελλάδος” του Open.
Όπως επεσήμανε «το λάδι έχει πάει στα 8-9 ευρώ το λίτρο. Θα αυξηθεί η τιμή του. Ο πληθωρισμός του στην Ισπανία τον Σεπτέμβριο είναι 67% και στην Ελλάδα 28,8%. Υπάρχει έλλειψη και βλέπουμε εκτίναξη τιμών στο ράφι. Δεν βάζουμε πλαφόν 5 ευρώ στον παραγωγό, γιατί την επόμενη μέρα όποιος δώσει καλύτερη τιμή στον παραγωγό, εκεί θα πουλήσει αυτός. Θα έρθουν οι Ισπανοί και Ιταλοί έμποροι και εμείς θα μείνουμε χωρίς λάδι».
Μεγάλο αφιέρωμα στην εκτίναξη της τιμής του ελαιόλαδου στη χώρα μας και τις συνέπειες που θα έχει αυτό στο τραπέζι των Γερμανών καταναλωτών των ελληνικών προϊόντων, δημοσίευσε το περιοδικό Focus.
Το Focus σημειώνει ότι αν οι Γερμανοί καταναλωτές θέλουν να συνεχίσουν να απολαμβάνουν τα ελληνικά προϊόντα και ιδιαίτερα το ελαιόλαδο, θα πρέπει να βάλουν το χέρι πιο βαθιά στην τσέπη.
«Ο λόγος είναι οι τρέχουσες τιμές χονδρικής του ελαιόλαδου στην αγορά, οι οποίες, μερικές φορές, είναι υψηλότερες από τις τιμές των γερμανικών σούπερ μάρκετ, πριν από τον πόλεμο της Ουκρανίας», παρατηρεί το Focus και συνεχίζει «πριν τον πόλεμο, τα εκπτωτικά γερμανικά σούπερ μάρκετ είχαν προσφορές των 3,45 ευρώ για 500 ml ελαιόλαδο. Αυτή την στιγμή, η τιμή χονδρικής του ελαιόλαδου κυμαίνεται στα 8,40 με 8,60 ευρώ το λίτρο, γεγονός που δεν ωφελεί συνήθως τους ίδιους τους παραγωγούς αλλά μάλλον τους μεσάζοντες, αφού για τη φετινή χρονιά οι Έλληνες αγρότες συνήψαν συμφωνίες παράδοσης με μέση τιμή τα 4,80 με 5 ευρώ το λίτρο».
Στην Ελλάδα, τον τρίτο μεγαλύτερο εξαγωγέα ελαιόλαδου στην Ευρώπη, η ξηρασία, οι δασικές πυρκαγιές και οι πλημμύρες, έχουν προκαλέσει την πτώση της παραγωγής.
«Πολυάριθμοι ελαιώνες κάηκαν στη Ρόδο. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, οι αποδόσεις θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 30-50%. Σε Κρήτη και Ζάκυνθο εκφράζονται φόβοι ότι το 70% της σοδειάς θα αποτύχει. Όσον αφορά στις δημοφιλείς ελιές Καλαμών από την Πελοπόννησο, υπάρχουν περιοχές με 90% χαμηλότερη απόδοση», διαπιστώνει το περιοδικό.
Το Focus λέει επίσης ότι η φθηνότερη τιμή για ένα λίτρο ελαιόλαδου ξεπερνά ήδη τα 10 ευρώ στη λιανική πώληση, ενώ κάποιες μάρκες φθάνουν ακόμη και τα 17,5 ευρώ το λίτρο. Η μέση τιμή κυμαίνεται ανάμεσα στα 13,5 με 14,5 ευρώ το λίτρο.
«Οι τιμές δεν αναμένεται να ομαλοποιηθούν πριν την Πρωτοχρονιά του 2025 και αυτό, εφόσον δεν υπάρξουν άλλες μεγάλες φυσικές καταστροφές στην Ελλάδα, την Ισπανία, την Τουρκία και την Ιταλία», καταλήγει το περιοδικό.
Πηγή