Ο κούκος… αηδόνι τα διόδια από το 2025: Παίρνουν αύξηση – Κακά μαντάτα για τους Έλληνες οδηγούς – Τόσο θα πληρώνουν

December 21, 2024
Από το 2025, τα διόδια αυξάνονται, προκαλώντας ανησυχία στους Έλληνες οδηγούς για το ποσό που θα πρέπει να πληρώνουν.

Ο κούκος… αηδόνι τα διόδια από το 2025: Παίρνουν αύξηση – Κακά μαντάτα για τους Έλληνες οδηγούς – Τόσο θα πληρώνουν


Διαφ.

Οι νέες αυξήσεις στα τέλη διοδίων που τίθενται σε ισχύ από το 2025 επηρεάζουν σημαντικά τους οδηγούς, ενώ παράλληλα σηματοδοτούν αλλαγές στον κλάδο των οδικών παραχωρήσεων. Η αναπροσαρμογή των τιμών συνδέεται με την τιμαριθμική αναπροσαρμογή και τις συμβατικές υποχρεώσεις των παραχωρησιούχων, διαμορφώνοντας νέες ισορροπίες στην αγορά.

Αναλυτική Κατανομή Αυξήσεων

Από την αρχή του 2025, τα τέλη διοδίων αυξάνονται κατά 4,9%, με βάση την τιμαριθμική αναπροσαρμογή του Σεπτεμβρίου 2024 και την κατανομή μέρους της αύξησης του 2023. Το υπόλοιπο 2% αυτής της αύξησης θα μετακυλιστεί στους οδηγούς έως το 2026.

width=1920

Το 2024 σημειώθηκε αύξηση 7,6%, η οποία περιλάμβανε το 50% της προσαύξησης που δεν ενσωματώθηκε στα διόδια το 2023. Το κόστος που προκύπτει επιβαρύνει άμεσα τους οδηγούς. Για παράδειγμα, το ταξίδι από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη θα ξεπερνά πλέον τα 35 ευρώ, ενώ η διαδρομή Αθήνα-Καλαμάτα θα αγγίζει τα 15,7 ευρώ.

Οι αυξήσεις αυτές εφαρμόζονται σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους που ανήκουν σε συμβάσεις παραχώρησης, όπως η Ολυμπία Οδός, η Νέα Οδός και ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. Αντίθετα, η Αττική Οδός διατηρεί σταθερό το κόστος των διοδίων στα 2,50 ευρώ για την επόμενη πενταετία, σύμφωνα με τη νέα σύμβαση παραχώρησης.

Αλλαγές Ισορροπιών στον Κλάδο

Οι οδικές παραχωρήσεις παραμένουν ιδιαίτερα ελκυστικές, προσελκύοντας μεγάλους τεχνικούς ομίλους, λόγω των σταθερών εσόδων που εξασφαλίζουν. Ωστόσο, οι πρόσφατες ανακατατάξεις αλλάζουν το τοπίο. Εταιρείες όπως η VINCI και η Hochtief διατηρούν ισχυρή παρουσία, ενώ άλλες διεθνείς εταιρείες έχουν αποχωρήσει.

width=1600

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Ολυμπία Οδός, όπου η VINCI αύξησε τη συμμετοχή της στο 36,03%, ενώ άλλοι μέτοχοι, όπως η ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενίσχυσαν επίσης τα ποσοστά τους. Παράλληλα, η ΑΚΤΩΡ επιδιώκει την επέκταση του χαρτοφυλακίου της με νέες παραχωρήσεις.

Προοπτικές και Νέες Επενδύσεις

Οι εξελίξεις στον κλάδο αναμένονται να ενταθούν στις αρχές του 2025, με σημαντικές αναδιατάξεις στις συνεργασίες και πιθανές αποχωρήσεις από την αγορά. Ο συνδυασμός αυξημένων ροών εσόδων και νέων έργων δημιουργεί ισχυρό κίνητρο για περαιτέρω επενδύσεις, ενώ οι οδηγοί αντιμετωπίζουν σταδιακά αυξημένα κόστη στις μετακινήσεις τους.

Η δυναμική στον τομέα των οδικών παραχωρήσεων αναδεικνύει την ανάγκη για στρατηγικές επενδύσεις και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, εξασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή μετάβαση των αυξήσεων στους τελικούς χρήστες.


Πηγή

Διαβάστε επίσης: