Καταιγιστικές οι Εξελίξεις στην Τραγωδία των Τεμπών – Βγήκε η 1η Δικαστική Απόφαση για αποζημείωση από ΟΣΕ και Hellenic Train στην οικογένεια του ελεγκτή της επιβατικής αμαξοστοιχίας

February 1, 2025

ΕΚΤΑΚΤΟ: Ραγδαίες Εξελίξεις Τώρα στην Τραγωδία των Τεμπών – Βγήκε η 1η Δικαστική Απόφαση – Τόσα λεφτά πρέπει να πληρώσουν ΟΣΕ και Hellenic Train σε συγγενείς νεκρών


Διαφ.

Το Μονομελές Πρωτοδικείο (τμήμα εργατικών διαφορών) επέδωσε την πρώτη δικαστική απόφαση σχετικά με το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, επιβάλλοντας στην Hellenic Train και τον ΟΣΕ να καταβάλουν συνολική αποζημίωση ύψους 800.000 ευρώ στην οικογένεια του ελεγκτή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, ο οποίος έχασε τη ζωή του.

Η απόφαση (αριθ. 966/2024) κατέγραψε βαριά συγκλίνουσα αμέλεια και παράνομη συμπεριφορά και από τις δύο εταιρείες. Σύμφωνα με το δικαστήριο, οι εταιρείες γνώριζαν ότι η τηλεδιοίκηση και η σηματοδότηση δεν λειτουργούσαν, αλλά επέτρεψαν τη διεξαγωγή των μεταφορών, εκθέτοντας τόσο τους επιβάτες όσο και τους εργαζόμενους σε κίνδυνο ζωής και υγείας.

Το δικαστήριο διέταξε την καταβολή των εξής ποσών:

  • 200.000 ευρώ στο καθένα από τα τέσσερα μέλη της οικογένειας του ελεγκτή (σύζυγος, δύο παιδιά και αδελφή).
  • 12.000 ευρώ για τα δικαστικά έξοδα.

Τα ποσά θα καταβληθούν εντόκως μέχρι την πλήρη εξόφληση. Η απόφαση αναγνώρισε διττή ευθύνηκαι για τις δύο εταιρείες, υπογραμμίζοντας ότι οι παραλείψεις τους οδήγησαν στο τραγικό αποτέλεσμα.

Εικόνες από drone από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη έξω από την Λάρισα, σύγκρουση εμπορικής και επιβατικής αμαξοστοιχίας, Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023 (MOTIONTEAM/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ)

Το σκεπτικό της απόφασης

Η δικαστική απόφαση, που εκτείνεται σε 25 σελίδες, αναφέρει ότι οι εταιρείες απέτυχαν να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, παρά τις γνωστές ελλείψεις στην υποδομή. Η δικαστής τόνισε ότι η συμπεριφορά τους συνέβαλε άμεσα στην τραγωδία, καθιστώντας τις υπεύθυνες για το θάνατο του ελεγκτή.

«Η βάση των παραπάνω νομοθετικών επιταγών παράνομη συμπεριφορά των αρμοδίων οργάνων των εναγομένων εταιριών έγκειται στην παράλειψη εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία επί του δικτύου και των συρμών των προαναφερθέντων συστημάτων ασφαλείας, η χρήση των οποίων θα είχε με βεβαιότητα αποτρέψει τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών και ήταν το πλέον πρόσφορο μέτρο ασφαλείας, ενόψει των προαναφερθεισών συνθηκών της συγκεκριμένης περίπτωσης».

Στην απόφαση περιγράφεται η αρχή που οδήγησε στην τραγωδία με το «μοιραίο λάθος» του σταθμάρχη Λάρισας πλην όμως επισημαίνεται επακριβώς, τι ήταν αυτό που κατέστησε «μοιραίο» το ανθρώπινο λάθος: «το αρχικό λάθος του σταθμάρχη Λάρισας υπήρξε μοιραίο ακριβώς επειδή δεν λειτούργησαν οι ασφαλιστικές δικλείδες. Το λάθος που σταθμάρχη θα το σταματούσε η τηλεδιοίκηση, δηλαδή ο πιο έμπειρος σταθμάρχης που θα ασκούσε την τηλεδιοίκηση. Στο πλαίσιο της τηλεδιοίκησης θα υφίστατο και σηματοδότηση και δεν θα ήταν ποτέ δυνατόν να χαραχθούν δύο τρένα σε μία γραμμή. Ελλείπουσα της τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής, ο στερούμενος εμπειρίας σταθμάρχης που βρισκόταν μόνο στη βάρδια ήταν εντελώς ανεπαρκής για τη διαχείριση της κυκλοφορίας. Με βάση όλα τα προαναφερθέντα και δεδομένου ότι όπως αποδείχθηκε δεν λειτουργούσαν τα προσήκοντα συστήματα ασφαλείας και συνακόλουθα δεν λειτουργούσαν σωστά οι σιδηροδρομικές γραμμές, δεν έπρεπε να πραγματοποιούνται κατά τον κρίσιμο χρόνο τα δρομολόγια. Η δεύτερη εναγόμενη ο ΟΣΕ ως φορέας διαχείρισης υποδομής καθώς και η πρώτη εναγόμενη Hellenic Train, φορέας λειτουργίας των μεταφορών οι οποίες αποδείχθηκε γνώριζαν ότι δεν λειτουργούσε η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση και παρόλα αυτά οι μεν πρώτη ΟΣΕ επέτρεπε τη διενέργεια των μεταφορών η δεύτερη Hellenic Train ενεργούσε τις μεταφορές επιβατών εκθέτοντας και τους τελευταίους αλλά και τους εργαζόμενους σε κίνδυνο ζωής και υγείας ευθύνονται σωρευτικά για το επελθόν αποτέλεσμα».

Στην απόφαση σημειώνεται ότι «ο συγκεκριμένος εργαζόμενος είχε την ειδικότητα του ελεγκτή αμαξοστοιχιών και εισιτηρίων στην Hellenic Train και κατά τον χρόνο του επίδικου δυστυχήματος είχε ολοκληρώσει την εργασία του και μετά το πέρας αυτής επέστρεφε για διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο που παρείχε η εταιρεία του, προκειμένου την επόμενη ημέρα να αναλάβει υπηρεσία σε αμαξοστοιχία με δρομολόγιο από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα».

Νέες αποκαλύψεις – σοκ για τα Τέμπη: Αξιωματικοί της Αστυνομίας αποκάλυψαν για 1η φορά ότι 3 μέρες μετά το δυστύχημα έγινε… αυτό

Νέες αποκαλύψεις έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με την υπόθεση των Τεμπών καθώς έγγραφο – ντοκουμέντο έρχεται στη δημοσιότητα με καταθέσεις αστυνομικών που κάνουν λόγο για “πιέσεις” που δέχθηκαν για να επιτρέψουν το μπάζωμα του χώρου.

Σύμφωνα με τον Βασίλη Λαμπρόπουλο στο Mega, στο σημείο της τραγωδίας πάτησαν οι γερανοί αλλά μετά έγινε πλήρης εκχέρσωση, πέσανε χαλίκια στον χώρο και δεν αφέθηκαν σημάδια από την τραγωδία “προκειμένου να εξαφανιστούν τα συντρίμμια για επικοινωνιακούς λόγους”.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Mega, οι αξιωματικοί στις 3 Μαρτίου, 3 ημέρες μετά το δυστύχημα, είχαν κληθεί στο σημείο της τραγωδίας, όπου μία σειρά από κυβερνητικά υπηρεσιακά στελέχη και εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης (σ.σ. τους οποίους και κατονομάζουν στις καταθέσεις), τους πίεσαν για το “μπάζωμα”, παρότι οι ίδιοι επέμεναν πως ο χώρος δεν πρέπει να αλλοιωθεί, και πως αν το έκαναν θα έπρεπε να έχουν ενημερωθεί οι δικαστικές αρχές.

Στα έγγραφα αυτά περιγράφουν πως παρόντες σε αυτή τη σύσκεψη ήταν ο Χρήστος Τριαντόπουλος, ο Γιάννης Ξιφαράς, ο Κώστας Αγοραστός αλλά και άλλα πρόσωπα και όπως αναφέρουν “υπήρξαν πιέσεις και τους είπαν πως δεν χρειάζεται αυτοψία από πραγματογνώμονες” και οι αστυνομικοί αποχώρησαν από το σημείο.

Τελικά, ξεκίνησε το μπάζωμα χωρίς να ενημερωθεί η δικαστική Αρχή και για αυτό ασκήθηκαν στη συνέχεια διώξεις.

Την ίδια ώρα, βίντεο- ντοκουμέντο, με την εμπορική αμαξοστοιχία να περνάει από τον σταθμό της Λεπτοκαρυάς, λίγα λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση είδε το φως της δημοσιότητας.

Είναι η πρώτη φορά που αποτυπώνεται σε πλάνο και με ευκρίνεια η εμπορική αμαξοστοιχία και φαίνονται τόσο τα ανοιχτού όσο και του κλειστού τύπου βαγόνια της.

Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες και τεχνικούς συμβούλους των οικογενειών των θυμάτων των Τεμπών σε ένα από τα ανοιχτού τύπου βαγόνια διακρίνεται μία δεξαμενή, που ενδεχομένως μπορεί εκεί να είναι το παράνομο φορτίο.

Όπως αναφέρει το Mega, το εν λόγω βίντεο ντοκουμέντο είναι μέρος ενός πολύ μεγαλύτερης διάρκειας βίντεο που είναι στα χέρια των Αρχών και εκτιμάται ότι μέσου αυτού του ντοκουμέντου ίσως καταστεί δυνατόν να υπάρξει εκτίμηση για το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία το βράδυ της σύγκρουσης.


Πηγή

Διαβάστε επίσης: